maandag 10 februari 2014

Geschiedenis

ik "geef" dat wel graag
ik vertel daar graag over
wat tè graag misschien.....
vorige weken stond de geschiedenis 
van België en ons Koningshuis
op het programma
ik begin dan altijd met Napoleon

ja, diene leeuw staat daar in Waterloo 
niet voor niets
zelf dacht ik als kind
dat dat de Vlaamse Leeuw was
die daar stond....
aan mij hebben ze dat dus nooit deftig verteld, vroeger

maar die van mijn klas
die weten het allemaal hoor!
ik vertel uitgebreid over Napoleon
die een heel groot rijk wilde hebben
die zelfs naar Rusland trok
hoe de Russen zich terugtrokken
hun eigen stad zelfs in brand staken
drinkwater vergiftigden
tot hij daar uiteindelijk
door de koude winter jammerlijk verslagen werd
ik "integreer" hier muzische vorming
Tsjaikovski met 1812
(schitterend, met die kanonnen!)
dan het verhaal dat Napoleon 
wat later door de andere grote landen
verslagen werd in Waterloo
(in ONS landje dus)
dat worden we bij Nederland gevoegd
die zijn we dan snel beu
revolutie
die wonder boven wonder lukt
en in 1830 wordt ons landje geboren
daarna vertel ik nog over onze koningen
bij elke koning is er wel wat te vertellen
ik durf ook de "slechte" dingen te vertellen
(onzen tweede Leopold was echt genen brave)
en dan is het toets....
een vraag:
schrijf de koningen van België in de goede volgorde op
en dan lees je dit:
Napoleon I
Napoleon II
.....


slik

14 opmerkingen:

  1. Vroeger mocht er in de school niet verteld worden over de stoute dingen die Leopold deed. Ik weet nog maar sinds een paar jaar wat die allemaal uitgestoken heeft

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-D Ik denk dat ik wel graag van jou les zou gehad hebben! Wat waren die slechte dingen allemaal juf? Mij hebben ze die nooit verteld en nu kom ik ze nog niet te weten? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. op kinderniveau: het land afgepakt van de mensen in Afrika en de baas over hen gespeeld....

      Verwijderen
  3. Welke Napoleon werd er nou verslagen vragen de kinderen je natuurlijk. Hij was later gewoon koning ipv keizer ;-).
    Ik herinner mij de geschiedenislessen als spannende verhalen die de meester vertelde. Dat heeft gemaakt dat ik het altijd leuk ben blijven vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk vooral naamsverwarring: napoleon, leopold...waarom heetten die niet gewoon bart en tom....

      Verwijderen
  4. In het middelbaar deed ik dat graag, geschiedenis.
    Of toch de eerste 2 jaar! Toen hadden wij meneer Barnard, die man kon vertellen!!!
    Hij was zo gepassioneerd en vertelde alles heel levendig en tot de verbeelding sprekend. Dat is toch 1 van de leraren die me het meest bijgebleven is.
    Vanaf het 3e jaar kregen we nen andere. Gedaan met leuke geschiedenislessen. Enkel nog data en feiten, zonder de fijne verhalen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij ons was dat mevrouw de vlaeminck...bekend zowel in Vilvoorde als Mechelen (gaf in twee scholen les) en man man die kon vertellen!
      maar het was wel een strenge....

      Verwijderen
  5. Gho...ik zou wel eens een dagje luisteren naar jou en alles eens opfrissen...want als ik erover nadenk ben ik toch véél vergeten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zwaar beroep é Vee, schooljuffrouw! ik wil nie in uw schoenen staan! ik zou ze hunne nek omvringen als ze zoiets zouden opschrijven na de les! chapeau voor uw geduld!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen