donderdag 11 september 2014

volksdans

woensdag was ons turnjuf afwezig
dan moeten wij zelf turnles geven
ik wist het op voorhand
dus ik kon het wat "voorbereiden"
meestal kies ik dan een paar pleinspelen
die spelen altijd trefbal
zelf als kind haatte ik dat
ik mankeer het "sportgen"
en ben dus
niet snel
niet behendig
(haken en breien telt hier niet)
nul komma nul ooghandcoördinatie
geen balvaardigheid
geen winners-mentaliteit
en die ballen
die deden zeer...
dus ik probeer ze toch wat andere spelletjes te leren
maar omdat we dan ook de turnzaal hebben
wil ik daar toch ook van profiteren
en dan doen we een volksdans
ik heb zo een cd met bekende danskes
bal in de straat
de vlegerd
kuieren
vroeger op de chiro dansten wij dat elk kamp wel ne keer
en dat is keiraar
ik was zo nummerke per nummerke
aan het afgaan
om te zien welke ik kende
en als er dan een bekend liedje kwam
dan begonnen mijn voeten
VANZELF te dansen
raar zenne
mijn hoofd wist niet wat er ging komen
maar mijn benen deden het vanzelf
eigenlijk kenden wij best veel dansen
vroeger
en ik vind dat dus zo plezant
dat zijn zo geen dansen
waar ge sexy bij moet bewegen
met uw heupen en heel uw lijf
gewoon allemaal tesamen
hetzelfde
wat huppelen
wat stampen
en dikwijls herhaling
en het allertofste
ge vindt die nu allemaal op YouTube!!
als ik niet meer helemaal zeker was
dan zocht ik het efkes op
dan keek ik naar het filmke
en dan oefende ik in de living
gelukkig was er niemand aanwezig
om mij bezig te zien
helemaal alleen
aan het dansen rond de salontafel
uiteindelijk koos ik voor gouden aren
om met de kinderen te dansen:

maar de stampdans
die staat ook nog op het programma

diene is zo aanstekelijk
ik zit hier achter de pc mee te stampen gewoon
allé
de kinderen vonden het heel plezant
en ik ook weer
dat zwieren
en zwaaien
en huppelen
en draaien
ik was precies weer een kwikske
of een tipperke op de chiro
volgens mij
wordt dat trouwens de nieuwe trend!
volkdans
wacht maar af!
groetjes
vee


23 opmerkingen:

  1. dat vond ik vroeger de leukste activiteit in de chiro. Weet niet of ze het nog doen.Geweldig dat je het op school geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en als ik de filmkes zie wil ik terug eens een avondje zoals vroeger volksdansen.

      Verwijderen
  2. Nostalgie! De eerste keer dat ik mocht "uitgaan" was naar een volksdansavond. Ik heb de filmpjes net bekeken zonder geluid, want er zijn er hier tv aan het kijken en "Bal in de straat" heb ik in mijn hoofd mee kunnen neuriën ;)! Wanneer geef je nog eens een turnles, dan kijk ik of ik vrij heb om ook mee te komen doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Of dat dat terug in is! In de Folkwereld trekt boombal telkens goe veel volk!
    En ik kan dat weten hé met zo ne muzikant (bijna) in de familie!
    Maar als ik eerlijk ben... geef mij maar nen echte bal! Dat is dan weer helemaal mijn ding! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei als ik dat nu zo lees... ik bedoel dat wel heel properkes zunne!

      Verwijderen
    2. Jeeeeej het is na tien uur!!! .

      Verwijderen
    3. Just! Ma uw klok sta wel nie just! ;-)
      Ik heb vandaag wel al een beetje vals gespeeld.... :(

      Verwijderen
  4. Waar is de tijd ? Bij de chiro vroeger veel "gevolksdanst", pure nostalgie.
    Een fijn weekend,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sè, as ik juffrouw was zou ik ook zo een turnles geve, volksdans, keiplezant, dedekik ook geire vroeger, plezant data was! Of worde wij oud??? Ik zou me nogal amusere dermee!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, Bal in de straat was de tweede dans op ons trouwfeest, wegens geen goesting in traditioneel vermenigvuldigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oef ik schrok mij een hoedje toen ik het filmpje afspeelde.
    Het geluid van de pc stond heel luid.

    Dit is serieus veel leuker dan trefbal, vond het ook verschrikkelijk vroeger, de jongens gooiden veel te hard!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien ben je al eens genomineerd geweest (i have no idea)
    Maar ik nomineer jou voor de liebster award. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hoop het ... want ik doe dat ook keigraag!!

    BeantwoordenVerwijderen