zaterdag 8 juni 2013

lichtelijk jaloers

ons kookmoeder op school
vertelde deze week
dat ze binnenkort, samen met haar dochter
de WestHighlandway gaat stappen
oooooooooh
ne steek in mijn hart.......
zij gaat mijnen droom nog eens beleven
ik heb iets met Schotland
als sinds Micmac Jampudding in Jommeke
intrigeert dat land mij
een tiental jaren geleden een heel schoon boekenreeks ontdekt
(de reiziger van Diana Gabaldon)
ook over Schotland
en weer was er dienen drang om daar toch eens naartoe te gaan
misschien heb ik in een vorig leven wel in Schotland gewoond?
of heb ik wel Schotse voorouders
zou wel kunnen
er zit ros bloed langs ons moeke haar kant...
in elk geval
ondertussen ben ik er al 3 keer geweest
ne keer een rondreis met MDH en kinderen
nog ne keer een rondreis met alleen MDH
en dan
mijn ultieme droom
samen met jongste zussie en ons vriendinneke
hebben we de WHW gestapt
niet helemaal....
daar hebt ge 9 dagen (minstens) voor nodig
en we moesten al puzzelen met ons congé's
we hebben het tweede deel gedaan
(het mooiste volgens veel mensen)
vanaf Crianlarich
(spreek dàt maar eens uit!!!!)
en het was één van die dingen:
once in a lifetime
om nooit meer te vergeten!

we waren goed voorbereid!!!!
het kan in de Paasvakantie daar nog sneeuwen
en we hadden dus heel goei (en dure) bergbottinnen gekocht
een warme waterafstotende broek
ne waterdichte regenjas
( wat zeg ik, regenjas??? skifrak ja!)
ne goeie rugzak
nieuw sokken
compeed (plakkers en stick)

we waren ook bang om verloren te lopen
en in the middle of nowhere te moeten overnachten
dus hadden we ook gezorgd voor
van die energierepen en pasta's
(het vieste van heel mijn leven!!!)
een fluitje
(dan horen ze ons als ze ons in de nacht komen zoeken)
zo'n zilverpapieren deken (om warm te blijven)
een kompas
(ook al kunnen we daar niet mee werken)
we hadden nog juist gene vuurpijl mee.....

uiteindelijk was het vinden van het treinstation in Prestwick
en het vinden van het juiste busstation in Glasgow
nog het spannendste van de trip
want verder verliep alles op rolletjes
we vertrokken
goed aangekleed

maar algauw speelde ik nen hoop te warme kleren uit
en heb ik de volgende dagen
gewandeld in topje en short

verloren lopen zat er niet bij!
er is gewoon maar ene weg....
en er zijn ook best veel wandelaars
dus ge moest gewoon volgen
we sliepen in B&B,
in een oud stationneke, in een stapelbed van 3 !!!!,
in een echt hotel,
ook niet moeilijk
heel dat dorp is maar één hotel,
in een bunkhouse
een soort jeugdherberg maar met iets meer pricacy
en in een echte jeugdherberg
(ook al waren we geen jeugd meer)
zo tof!!!
behalve toen ze om half drie "s nachts nog nen extra gast in ons kamer legden
ne jonge gast
diene voelde zich nog ambetanter dan wij haha
we beleefden den tijd van ons leven
en we zagen mooie natuur
ik genoot van goeie whisky
ja dat was nog de goeie oude tijd
toen mijn lichaam nog alcohol verdroeg.....
maar ik genoot echt nog veel meer van de uitzichten
en het kon mij niet schelen dat ik altijd
achteraan liep
ik had muziek in mijn oren
en ik heb genoten van elke stap die ik zette
we beklommen de Devil's stairway
en legden daar ook ne steen op het steenhoopje
daarboven op den top van den berg, was het toch weer frisjes
en we haalden het
eigenlijk sta ik daar dus te snotteren
ik ben genen bleiter
echt niet
niet flauw doen bij mij
maar daar kreeg ik gewoon mijne moed vol.....
en maar slikken
en tranen wegvegen
en die twee ander lachen!
die wisten niet wat mij overkwam
ik ook lachen hoor
maar toch wel spijt
spijt dat het nu echt gedaan was.....
we waren weer in de bewoonde wereld
maar ooit
ooit
doe ik hem helemaal!

en ik vertelde dus gisteren aan ons Nette
"amai, juf Petra gaat met haar dochter de WHW stappen"
maar het antwoord viel wat tegen.....
"haha"
zei ze
"als wij dat zouden doen,
aan uw tempo (ja ik ben ne  trager stapper)
(ook nen trage fietser)
(en ook nen trage chauffeur)
dan hebben we drie jaar nodig!!!"

't zal dus niks worden.....

en voor de lezers die nu naar de foto's zitten zien
vooral naar mijn benen
dat is 6 jaar geleden
en zeker 8 kg geleden.......

15 opmerkingen:

  1. Lol, ik was effectief naar uw benen aan't kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige tocht! Wat jammer dat je zussen niet meer met je mee willen.
    En die 8 kg, dat geeft toch te denken voor al die spiegels van je vorige post. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is de dochter die niet wil.....maar ik heb er twee hoor.....nog een kans
      Die zus zal zeker nog willen, maar we doen om de twee jaar zo een wandelvakantie en we willen zoveel mogelijk zien, dus alles één keer...
      We hebben zo al andalucia en portUgal gedaan
      En nu zijn we aan het zoeken voor volgend jaar !

      Verwijderen
  3. Hier nog eentje die je eens goed bekeken heeft ;-) je laat echt sporen na. Ik moest daarstraks nog aan je denken in de Zeb toen ik in het paskotje stond. Nu ga ik eerst op regime voor ik nog eens ga passen maar misschien toch nog rap een cremeke eten ;)
    Wauw die uitzichten zijn echt wel prachtig, als ik ooit eens veel tijd heb ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ahhh ja Schotland ... iedere keer als ik er kom voelt het als thuiskomen. Dit land heeft iets ruigs, iets magisch ... iets dat in ieder geval enorm het hartje raakt!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, Schotland...daar wil ik ooit nog eens komen. die taal alleen al. Zo sappig !!! Het landschap is natuurlijk ook bangelijk mooi. Voorlopig blijft het nog bij dromen, maar onze woef is toch al van Schotse origine... (Golden Retriever, das ook al iets...)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai, op hoeveel meter boven de zeespiegel is dat, dat dat daar allemaal zo onbegroeid is? Of is dat door het klimaat daar (want in Nepal was dat pas vanaf 3600m of zo..) Dat ziet er daar anders echt super uit! En zo dicht bij huis! (allé, dat is relatief maar toch dichterbij dan Nepal)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is door de Engelsen ! Die hebben alle bossen weggedaan om schapen te zetten in de tijd van de wol en lakenindustrie
      De Sassenachen! ( Schots, Gaelic, woord voor buitenlanders)
      Hoe hoog juist weet ik niet, maar het zijn wel de Hooglanden natuurlijk......

      Verwijderen
  7. Schoon amai! Alleen spijtig dat er geene Desigual-winkel in de buurt is ....;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oooh, dat staat hier ook al efkes op't verlanglijstje! Maar dit jaar zal het ook ni zijn want dan wordt het Noorwegen!
    En dat bleiten, dat is toch normaal? Echtgenoot en ik hebben ook gebleten vorig jaar, toen we na het stappen van de vierdaagse Inca trail eindelijk Machu Picchu bereikten en zagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk verhaal. Het lijkt me een mooie wandeling met mooie uitzichten. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je verhalen zijn zo smakelijk en grappig verteld Vee, ik lach me gewoon tranen en kan het me allemaal levendig voorstellen :) of heb ik teveel verbeelding???
    En anders zoek je gewoon een andere liefhebber of liefhebster dan je dochter om te stappen, doen!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wil direct mee...eerst nog wat trainen!!

    BeantwoordenVerwijderen