dinsdag 18 juni 2013

laatste schoolweken

die laatste weken
dat zijn feitelijk de vermoeiendste
ja nu zullen alle niet-onderwijsmensen eens heel hard lachen
of vloeken
maar ik vind dat echt!
de voorlaatste week is toetsenweek
maar na de toets moeten we de kinderen toch nog een beetje
"verantwoord" bezig houden
ze hebben al zo hard gewerkt
dat rekenen/taal/spelling echt geen optie is
ook al zou ik sommige zaken toch nog graag efkes willen herhalen
nee juf, ze hebben echt al hard gewerkt op hun toets

ne keer gezelschapsspelletjes spelen is plezant
maar geen uren aan een stuk

zelfde voor een filmke

of vrij tekenen en knutselen

of buiten spelen

vandaag gingen we fietsvaardigheid wat oefenen
vanaf volgend jaar
dan zitten ze in het vijfde (groep 7 )
gebeuren bij ons heel wat uitstappen met de fiets
dus willen we ze toch al wat voorbereiden daarop
nu zoude zeggen: ge woont in een dorp
die kinderen kunnen toch fietsen
?!?!?
op hun oprit misschien efkes ja
want voor de rest worden de meeste kinderen gewoon afgezet aan school
met den auto...

soit
het was ons toch gelukt dat vandaag
IEDEREEN
ja iedereen, van de twee vierdes!!!!
met de fiets op school was
(dat was vroeger jaren nog nooit gelukt)
oké, er waren er 3 zonder helm
en 4 zonder fluo-hesje
"wij hebben dat niet juf!"
"lieg niet!!!! dat ligt in elke auto!!!!!!"
gewoon te tam om te zoeken ja

en dus vertrokken we deze morgen
(het was eigenlijk voor de namiddag gepland, maar het was deze morgen al vreselijk warm)
allemaal op een rijtje
te voet
naast onze fiets
met de fiets van de juf volgeladen met kegels, hoepels en andere spullen
naar de parking van de oude voetbal
 (een bijna autoloze plaats waar ze toch een afstandje kunnen fietsen,
want fietsen op de speelplaats....
eer ze in gank zijn, moeten ze al stoppen)
de mensen zullen gedacht hebben:
"wat voor zotten zijn dat??? bijna allemaal met nen helm, met een fluo-hesje, en dan te voet!!!! "

zelfs dat is al een oefening
vorig jaar speelde er iemand het klaar om
te voet dus!!!
zijn fiets te laten vallen tegen een geparkeerde auto
diene mens natuurlijk direct buiten
kon ik diene nog kalmeren ook

dit jaar hadden we ze dus goed verwittigd !
DAT ZE MOESTEN OPPASSEN HE
en wonder boven wonder
het is schitterend gelukt
ze hebben rond de kegels slalom gereden
high five gedaan om te oefenen om met 1 hand te rijden
bellenblaasbellen kapot gemept op de fiets
gestopt recht in een hoepel
in een gootje gereden (op een rechte lijn fietsen)
over een touw (hoebelke oefenen)

en we hebben geen accidenten voorgehad
ik heb er ene efkes aan de kant moeten zetten
diene was met zijn twee handen aan het vliegen gelijk ne vogel
(dat was ook diene zonder helm)
er had er nogal snel ene ne platten tuub (platte band)
en ook maar van ene de ketting eraf
 geen gekwetsten!
eentje van mijn klas had wel een blein (blaar) op haar handen
van te fietsen
van het stuur ?!?!
ik denk toch echt dat kinderen tegenwoordig van suiker zijn
we hebben misschien een drie kwartier gefietst
en die had echt een blaar!!!!!
oké het was nu wel vreselijk warm
maar toch......

maar eigenlijk hebben ze het heel goed gedaan
en die van het vijfde gaan blij zijn volgend jaar met zo'n goei fietsers

de kleuters
die zijn gisteren op schoolreis gegaan
behalve de peuterkes
die zijn nog wat te klein
maar die speelden dat ze ook op reis gingen
alhoewel dat dat toch niet echt van een leien dakje is verlopen
ze vertrokken 's morgens
allemaal met hun armen wijd gespreid
want ze gingen met het vliegtuig op vakantie
aiai
ze waren nog niet fijn op de speelplaats
toen diene kamion op den E19 is onploft
dat is in vogelvlucht maar een 500 m van ons school
dus eerst een enorme knal
en dan een heel vieze rookpluim
ze moesten allemaal naar binnen
en de ramen moesten dicht
daar ging hunne vakantie

 in de namiddag nieuwe poging
daar gingen ze weer
begon het te regenen...
ze hebben hun ijsje maar in de refter opgegeten
ochottekes

en zo vullen wij die laatste dagen.......
maar ge moet ons niet beklagen hoor!!!
nog 8 keer naar school
(als er kinderen zijn, die eerste week worden we daar ook verwacht hoor, voor klussen en klas opruimen enzo)
en dan hebben wij de
ALLERLEUKSTE  TIJD VAN HET SCHOOLJAAR
en wie weet
wie weet
krijg ik van één of ander kind een leuk zelfgemaakt kadootje
ik moet echt geen pralines
of kaarsje
of sjat
of .....iets anders dat geld kost
maar iets zelfgemaakt
daar doen ze mij veel plezier mee!





18 opmerkingen:

  1. ik geloof je meteen dat de laatste weken het zwaarst zijn dat zegt iedereen die in het onderwijs werkt. Gelukkig heb je hierna wel heel veel weekjes vrij dat is dan weer het voordeel ervan !
    Geniet van de kadootjes straks en maak er veel foto's van dan kunnen wij mee genieten :-)
    liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met zo'n juf als jij vermoed ik dat er toch wel een aantal fijne attenties zijn... die van mij maakt hier aan de lopende band tekeningen voor zijn juf!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier hetzelfde verhaal qua bezigheden de laatste weken (ikke ook juf!!!)
    jullie activiteit lijkt me de max! kinderen zijn inderdaad niet veel gewoon
    wij zijn vandaag met het vijfde en zesde leerjaar op avonturen-mix geweest! Superdag gehad: klimmen, touwenparcours, vlottentocht, zwemmen in open lucht (en ook bij ons héél veel bleintjes op de handjes). Wij kusten onze twee (bebleinde) handjes met zo'n stralend zomerweer...

    madebyelke.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wou dat mijn 4e-leerjaarkinders( ik heb er twee!) bij u in de klas zaten..........die hadden u nogal overstelpt met zelf-maaksels ( ook van de mama uiteraard!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anders moeten we doen alsof.....
      Ik,geef een goed,rapport en gijlengeeft maakseltjes ;-)

      Verwijderen
  5. Ik zit hier weer met een lach op mijn gezicht!
    Mijn peutertje gaat donderdag echt op schoolreis, hopelijk verloopt dat vlotter dan bij jullie peuters...
    Enne, ik hoop dat "onze" juf er ook zo over denkt, ben volop bezig aan iets zelfgemaakts! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat je allemaal kunt meemaken in een klein Belgisch dorpje op 1 dag. Het is weer geweldig geschreven.
    En ja, wat jammer hè, dat die kinderen van tegenwoordig eigenlijk niks meer kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Doet me denken aan mijn fietsvaardigheid, zo'n 30 jaar geleden, op een piepkleine koer met een grote linde in de hoek. Waar is de tijd...
    Het lijkt me fijn om zo'n observatie- en relativeringsvermogen te hebben als jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ge hebt gelijk Vee!! De laatste loodjes wegen ...
    Maar ik moet wel zeggen dat bij ons op school er toch veel kinderen met de fiets komen. En bijna al onze 3-jarigen kunnen al zonder zijwielekes fietsen!! Alle kleuters mogen fietsen tijdens de speeltijd en ze leren dat aan elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind ook precies dat die kinderen tegenwoordig tegen niks meer kunnen! Allee nu, bewegen, da's van den ouden tijd he, nu is't facebooken en videospellekes spelen!

    Ik heb al iets semi zelfgemaakt gekregen van mijn zesdejaars (middelbaar dan he) omdat ze afstuderen en mij gaan missen (geven ze dan toch schoorvoetend toe)! Lief he! Het was wel een 'wanted' poster met 'bitch' op en mijne foto, maar 't was liefdevol bedoeld en een binnenpretje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb vandaag kei onpedagogisch film gekeken: ik wilde wel gaan wandelen, maar gezien de pollenpiek, was dat mijn doodsvonnis geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook onverantwoord warm om buiten te zijn !!!!!

      Verwijderen
  11. ik wou reageren op op je terug schreef en is blijkbaar weg. dus ik vind dat ook helemaal niet leuk en het schoolfeest komt er aan...had er wat over willen bloggen,...helaas ik hou het voor mijzelf nu. :-( slaap wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja ik geloof gerust dat de laatste weken zwaar zijn. De laatste loodjes wegen het zwaarst he ;) Wel leuk dat jullie buiten zijn gaan oefenen met fietsen. lijkt me daar op de parking toch fijner dan in een warm klaslokaal. Tenzij jullie airco hebben natuurlijk... :)

    En trouwens ook mijn excuses dat ik geen Jeanine of Jannie heet in het echt. Mocht het helpen: Mijn oma heette wel zo ;) Maar jij mag me altijd Tante Jannie blijven noemen hoor! Want ik wil natuurlijk niet dat je Blogdroomwereld niet meer klopt ;-P

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ocharme, we gaan echt nog kompassie krijgen met jullie, wat een job, jongens toch, je zou ze op het eind van den dag wel afslagen soms! Ik toch, mijn geduld is niet meer zo groot (als je 55 bent minder da fel :) alhoewel hier in tziekenhuis met de patiënten moet ik me soms ook wel fel inhouden!!!
    Nog een paar dagen en je hebt verlof!!!!!!!!!!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel en ik zou geen maar echt geeeeeeen geduld hebben met patienten, kleuters, baby s, lastige klanten haha, ieder zijn job he, gelukkig maar

      Verwijderen