woensdag 12 juni 2013

boekenkast

we lieten voor een verloren hoek
een boekenkast op maat maken
want een huis zonder boeken
dat bestaat voor mij niet
vanaf dat ik kon lezen
heb ik boeken verslonden!!!!
ik herinner mij nog hoe ik als kind
in den donker zelfs
alleen naar de bibliotheek in ons dorp mocht
toen waren er nog geen dutroes in  ons land....
met mijn zakske liep ik over de straat en mijn schaduw
die werd onder de straatlantaarns altijd langer en langer
en dan weer korter en korter
ja dat is een beeld dat ik nog zo goed weet!
en in die piepkleine bibliotheek van ons dorp
was voor mij den hemel op aarde
ik mocht zelfs meer dan het toegestane aantal boeken meenemen!
want de bibliothecaris (de wakke toen) wist dat ik ze toch allemaal las

ik heb ondertussen iets minder tijd
maar ik blijf van boeken houden
gaan shoppen
dat is voor mij boekenwinkels afschuimen
in Frankrijk of Italie doet ge mij daar dus geen plezier mee
met te shoppen
want ik versta niet genoeg Frans of Italiaans
(mijn Engels is goed genoeg voor Londense bookshops!!!)
ik heb ondertussen wel al geleerd
dat ik romans best in de bieb leen
ik lees die toch maar ene keer
en degene die ik toch koop
die geef ik nadien weg
behalve enkele
die ik echt zooooo mooi vond, die hou ik wel

ik kan ook moeilijk nee zeggen,
als mijn kinderen een boek willen....
voor we op vakantie gingen
mochten ze altijd wel een boek gaan kiezen
en op die boekenbeurs van de Goedkope Boeken
mogen ze zich ook laten gaan

het laatste jaar kan ik geen boekenwinkel passeren
zonder een handwerkboek mee te brengen

en de jaren ervoor was dat zo met kookboeken
en de plank ernaast
ge ziet ook dat de plank erboven al overvol aan het geraken is
onze Ferre bewaart daar ook zijn boeken
ik heb hem gezegd:
jong, ge hebt een hele kamer voor u
hou gij uw boeken daar eens bij!!!

hij was niet akkoord
toen ik vertrokken was naar school
was hij tegen Nette aan het foeteren
en vloeken:
"moeke, die heeft veel meer boeken!!
zie!!!
zelfs twee planken vol kookboeken!!!!
en
HET HELPT NIET EENS!!!"


hij is dus geen fan van mijn keukentalent.....

17 opmerkingen:

  1. Zaaaalig!
    Wij wonen nog maar twee jaar in ons huis en ik vind nu al dat we te weinig "boekenplaats" hebben. ;-)
    Ik breng regelmatig romannekes mee van uit de kringwinkel. Die zijn spotgoedkoop en vaak nog in zeer goede staat.
    Ik heb 's ochtends en 's avonds dan ook een klein uurtje tijd om te lezen op de trein. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Vee, ge zijt een vrouw naar mijn hart! Ik durf mijn boekenstapel niette tonen, daar is mijn naaiverslaving niets bij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. super ! wij hebben een stuk van onze loft de benaming 'bibliotheek' gegeven....
    Lees : boekenrekken die echt uitpuilen....
    We lezen alle 5 graag, en elke keer dat ik iets ga wegbrengen naar de kringloop kom ik met nen hele stapel leesvoer terug...
    De Ferre zweert precies samen met mijn gruttekes, als die ne kookboek zien openliggen in de keuken dan zeggen ze "oh nee, mama maakt iets uit een boek, 't smaakt zeker weer naar vergif"
    Alle kinderen eten blijkbaar graag simpele kost, genre kip met appelmoes...
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo herkenbaar jouw verhaal! Ook ik lees sinds ik kan lezen boeken en ging ook elke week naar de bib met zijn kleine zus die ook een leesfanaat is sinds toen! We kregen enkel de 5 toegelaten boeken mee en niet meer want andere kindjes moesten ook nog wat ma ik kwam daar de week nie mee rond!!
    Ook ik kan nie leven zonder boek, leesboek, kookboek, hobbyboek, noem maar op!
    Maar ik krijg wel nie dieje commentaar, ik krijg altij de opmerking dase teveel geten hebben en das mijn schuld want het eten is veel te goe!!!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zalig eh, veel boeken hebben. En verslavend...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. verschrikkelijk herkenbaar! tegenwoordig is er bij mij de stofkoopverslaving, maar de boekenkoopverslaving bestaat al veel langer (ook vanaf ik kon lezen ongeveer) en zal nog veel langer blijven bestaan! Ik HAAT shoppen dus echt he, ma drop mij in een boekenwinkel, bibliotheek, boekenbeurs en ik ben precies een kinneke in de snoepwinkel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zie ik dat goed, is dat een scherpe hoek waar die kast in staat? knap vakmanschap. helemaal mijne stijl strouwens. hier geen boekenfan. Enkel prentenboeken. en vooral vanwege de knappe tekeningen. in prentenboeken staan de mooiste kunstwerken en ze zijn goedkoop. want koop maar eens een mooie tekening....;ik heb wel meer dan 100 prentenboeken her en der. en dan ben ik ook fan van sprookjesboeken. ik kan ze niet wegdoen en heb er enorm veel. Maar ik beheers mij heel goe want er zijn al drie jaar geen boeken bij gekomen. ( tot vorige week maar dat kreeg ik en kocht ik niet zelf) mooie kast. echt wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, een gewone hoek maar rare foto, ik zag het zelf precies ook scherp, en het is dus ook voor anderen zo.....foto s trekken, niet mijn sterkste punt...

      Verwijderen
  8. Hier ook een zwak voor boeken....maar mijn eigen honderden exemplaren hebben plaats moeten ruimen voor wel duizend kinderboeken!
    En ik blijf er kopen he! ( vooral in de kringloopwinkel.....ge kunt u niet voorstellen wat een mooie boeken mensen weggooien!)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw wat een zalig hoekje!
    Hier is alleen de man geen boekenfanaat, mijn 2 kindjes hebben ook die leeskriebels ;-), de zoon gaat vanaf september naar het eerste, zal maar al plaats beginnen maken voor al die boeken :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ooooh, wat een mooie kast ♥
    Ik hou ook erg van boeken, vind het heerlijk om td lezen of gewoon door te bladeren .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, ik ben ook zo en boekenfanaat. Mijn vake heeft voor mij een aantal jaren geleden een kei schoon boekenkast gemaakt en die staat proppens vol... Heb een e-reader gekocht, maar das toch ni het zelfde hé. En zag ik daar jou schoon granny deken ni liggen blinken? Groot gelijk da ge ze tentoon spreid.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. nieuwe kast en nu al te klein? aten maken in de loods in Heist? Onze grenen kast komt ven daar, maar ik ben je ze al beu aan het worden...
    Mooi gehaakt dekentje!!! Tenminste geen kleurenkakkafonie ( spelling?) als het mijne!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha, fijn compliment van je zoon.
    Ik geloof dat ik ook boekenverslaafd ben. Kan geen kringloop voorbij gaan zonder dat ik er weer minstens eentje meeneem.
    Enne... de 100 dagen kende ik niet, totdat ik er begin maart per ongeluk tegenaan liep toen ik in Brugge was. Ben er alleen nooit aan toegekomen om er een blogje over te schrijven. Heb er wel foto's van gemaakt, want ik vond het wel een grappig fenomeen. In NL hebben we dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. herken er die bij mij ook staan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohhh ben ik nu mijn eigen blogje aan het lezen??? Ik ben ook zo gek op boeken en dat van die schaduwen, dat ken ik ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen