woensdag 13 mei 2015

Wie zijn de Stikwijven nu eigenlijk ?

en wat deden we daar heel het weekend?
stikken hè
heel veel stikken
en al de rest?
dat kan je lezen op de blogs van de stikwijven zelf
maar wat jullie nu misschien wel willen weten
die stikwijven
wie zijn dat nu eigenlijk

awel
ik ga ze eens beschrijven
wat zeg ik?
ik ga ze BESTOEFEN
ja
alleen maar positief
(ik ken ze niet lang genoeg om hun negatieve punten te kennen)

dus misschien
zijn er daar ook echte heksen tussen
of zagen en zeuren
of valse tikken
of roddeltrezen
maar.......
ik heb zo nog niemand leren kennen
ik verdenk zelfs niemand hiervan
ik ga ze beschrijven
hoe ik ze zie
(in willekeurige volgorde...)

zo is er daar Sofie

ken je het liedje van Sofie de krokodil?
die Sofie !
spijtig voor mij
maar ze ratelt nogal in het Westvlaams...
ik versta haar niet altijd
(dat weet ze niet denk ik
ik geef dat niet graag toe
ik doe mijn best
maar het lukt mij niet altijd)
Sofie is een hele zotte
(maar dat is verplicht in onze groep )
die graag lacht
en ook met zichzelf kan lachen
ze kan heel heel goed stikken
ze maakt prachtige kleedjes voor haar dochter
en stelt mij dan moeilijke vragen
zoals:
waar zou ik dit platstuk moeten plaatsen?
waarop ik dan met open mond sta
geen idee waarover ze het heeft.....
(omdat is dus de naai-analfabeet ben feitelijk)
ze heeft ook het plezier ontdekt
van te naaien
in een appartementje
aan zee
en is mij daar heel dankbaar voor

dan is er Lindsey
ook getikt
zoals op de foto duidelijk is

een leerkracht  lichamelijke opvoeding
turnjuf gelijk wij zeggen
maar echt
zo ziet ze er niet uit
nu niet dat turnjuffen er op een speciale manier uitzien
maar vaak hebben die toch
zo heel sportieve kleding aan
(nu ga ik van Kris onder mijn vijs krijgen !!!!)
awel
Lindsey
dat is een ongelooflijk steilvolle madam
die maakt daar zelf prachtige jurkjes
die draagt daar elegante hakjes bij
die ziet eruit om door een ringetje te halen
ze maakt ook prachtige
maar echt prachtige dingen
het is ook een hele lieve en rustige
toen ik zaterdagavond rustig wat zat te haken
in het zetelke
kwam ze bij mij wat babbelen
ondertussen een binde zoom in haar zwart kleedje aan het naaien
echt supergezellig
en een gulle is het ook
toen ze hoorde van mijn Nepal-project
bracht ze spontaan een zak restjes mee

het volgende wijf is Regina
ik begrijp niet
ze kon zo meegedaan hebben
met de verkiezing van
"lekkerste mama van vlaanderen"
want inderdaad
dit wijf
is pas moeder geworden
van nummer drie
waarvoor ze ons trakteerde
met advocaat en limoncello
(ja ze lust ze wel hahahaha)
maar ge zoudt het haar niet geven
die drie kinderen
ze heeft daar weer een lijntje !!!!!!
regina
ook van regina
kreeg ik restjes
ze had ze in een doos gepropt
en die helemaal met ducktape moeten toekleven
zo vol zat ze
ze propte er nog een
zogezegd mislukte tante hilde pop bij
die ik mocht hebben
wij lachten ermee dat het een
"chuckie-pop" was
en daarom lieten we de doos
veilig heel het weekend dicht
spijtig
want de pop was helemaal niet chuckie-eng
en de restjes die erin zaten
GEWELDIG
precies sinterklaas
prachtige lapjes
nog niet in geknipt
volledig mijn smaak
regina weet het zelf niet
maar ik vind dat ze op mij lijkt
niet qua uiterlijk
maar wel
"van doen"
zo was ik ook
15 jaar geleden
en dus ook qua stoffensmaak

nummer 4 is Katrien
met katrien
dat is toch iets apart
we wonen in hetzelfde dorp
we zien elkaar regelmatig
want we gaan samen haken
katrien is één van de weinige mensen
met wie het van de eerste seconde klikte
ik kijk normaal echt eerst wat de kat uit de boom
maar bij haar wist ik direct:
dit is een mens naar mijn hart
ik ken haar nog maar een klein twee jaren
maar precies al heel mijn leven
die staat spontaan aan mijn deur
om iets te brengen
we zagen tegen elkaar ne keer over ons werk
terwijl we goed weten
dat dat tussen ons blijft
katrien
dat is wel een beetje een stille
die babbelt niet heel den tijd
maar poef
ineens heeft die dan wel een massa spullen gemaakt
patronen tekenen
knippen
inclusief
katrien is het rustige moedertype
bij wie iedereen zich op zijn gemak voelt


dit aapje had zij gemaakt

ook mee was Deborah
met haar is het eigenlijk allemaal begonnen
omdat ik de eerste van haar volgers was
(of was het nu de eerste reactie)
had ik een speciaal plaatske in haar bloghart
en nodigde ze mij uit
vorig jaar
omdat ik haar blog zo tof vond
ging ik op de uitnodiging in
en zie nu ne keer
wat dit mij opgeleverd heeft!!!

Deborah is ....
ja deborah is zoveel !!!
een moeder in hart en nieren
ook voor ons  naaistertjes
is het een beetje een moeder
zijn er vragen
heeft er iemand raad nodig
dan gaan ze eerst naar Deborah
ze kan bijna alles
met de naaimachine
en ze weet op heel veel
de gemakkelijkste oplossing
maar ze zal nooit haar mening opdringen

een creatief talent
op zoveel vlakken
ze maakt dus alles
maar ze kan daar ook prachtige foto's van nemen
ze kan stylen
kleuren combineren
ik ben bij haar nog niet gaan eten
maar volgens mij
gaat dat ook zo mooi  op dat bord liggen
dat ge het lekker vindt !
ook haar blog
is zo knap
dat ze al 2000 volgers heeft
ze steekt blogspellekes in elkaar
allé
een talent
haar enige probleem
is dat ze nogal graag koopt
hahaha
maar wij vinden dat geen probleem
want ze deelt ook even graag uit!
ons probleem
is dat ze niet graag op foto's staat

nog een getikte
maar echt een getikte
is An
op de foto de donkere

als ge nu spreekt van
een zotte doos
awel
dat is an
volgens mij
is an
bij haar geboorte eruit gebotst
en blijven botsen
die huppelt echt door het leven
die is vrolijk
die is optimistisch
die geniet
(zij zorgt er elke keer voor
dat er op tijd en stond geaperitiefd wordt)
die heeft energie !!!!!
misschien zouden we kunnen zeggen
lichtelijk ADHD
die praat ook heel de tijd
tegen iedereen
en als er niemand is
tegen zichzelf
maar ge wordt daar echt goedgezind van
van an
zij gaf mij ook de bijnaam
moeke Teresa
ja
ik ben er fier op!
en ze weet het niet
maar ze heeft mijn ijdelheid zo hard gestreeld!!!!
an is namelijk
kampioen in tassen maken
ze geeft daar ook workshops in
voor zichzelf is ze ook heel streng
en ze maakt echt ferme dingen
nog chicker dan uit de winkel
awel
an vroeg om haar te leren
zo'n zonnebrilhoesje te maken
ik glunder er nog van!

de andere dame op de foto
met de aperitief
is ilse
vorig jaar zat ik naast haar
ja op één of andere manier
zoeken we bij het begin van het weekend
een plekje
en daar blijven we dan voor de rest zitten
toen zat ik dus naast haar
en leerde ik haar goed kennen
ja dat gebeurt nu eenmaal
als ne mens zit te tornen
(= losmaken)
dan komen de tongen los
ilse is ons buitenlands project
ze is namelijk Nederlandse
een echte hollandse dus
maar ze woont al lang in antwerpen
met het gevolg
dat ze met het allerschattigste accent praat
ze spreekt dus over
een jurkske
en een zakske
maar dan wel met de hollandse tongval
ilse is ook een beetje de sexy dame van de groep
ja ilse
ik vind dat dus...
ze is een lieve schat
zot van haar dochtertje
waar ze de mooiste dingen voor maakt
ouders als ilse
zijn voor een school een zaligheid
want ze werkt overal aan mee
en ze geeft geen commentaar
ook ilse bracht een zakje restjes mee
zomaar
voor moeke teresa

dan is er Daisy

het grootste hart van de groep
het liefste van alles
maakt ze anderen blij
waar wij tegen zouden opzien:
het ronselen van sponsors voor de goodiebag
doet zij met zoveel plezier
gewoon om ons gezicht te zien
als we de zakken opendoen
ze had wat pech met de rit ernaartoe
haar gps bracht haar namelijk naar de Wetstraat
waarschijnlijk vond die gps
als  wat meer mensen als Daisy daar zouden werken
dat de wereld wat mooier zou worden
schoon gezegd hè Daisy
allé
en stop nu al maar met snuffen
knipoog ;-)
ook daisy gaf mij een prachtig compliment
ze zei
dat ze hoopte
dat ze later zoals mij zou worden
ik lachte het wat weg
want dat lijkt wel dat ik zo een oma ben
en dat er tussen ons nogal een generatiekloof is
maar achteraf gezien
is dat toch een prachtig compliment
ze kwam graag eens bij mij babbelen
en vertelde dan dat ze hoopte
dat haar gezin later
zoals het mijne zou zijn

toen ik dat thuis vertelde
waren ze wel fier
maar ze zeiden wel
amai, die er is er niet bij zeker
als gij een uitbarsting krijgt
want Daisy
heel belangrijk
hier thuis gebeurt er ook vanalles
waarover ik niet blog
of niets post op Facebook
het is hier echt niet altijd
rozengeur en maneschijn hoor
en wees er maar gerust in
als gij uw klein mannen
even graag blijft zien
dan komt dat dik in orde
(en nu weet ik zeker dat ze een zakdoek nodig heeft hihihihi )
zo
dit zijn de eerste 8
de rest volgt

groetjes
vee













 
 
 
 
 
 


13 opmerkingen:

  1. hhahaahahaa
    nie te doen gij!
    en ik beken, ik krijg de traantjes in mijn ogen maar ook van't lachen hoor!!!! *big smile*
    wat een top bericht, wel leuk zo kunnen ze ons ook leren kennen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mo Veerle toch ... nu ga ik Daisy achterna ;-) Gij zijt zo'n schat !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handwerkende bloggers zijn duidelijk 'goed volk' !!!!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ola, wat een mooie blogpost. ik bloos er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahahahahahahahahahahahahahahaaaaa
    Hahahahahahahahahahahahahahahaaaaa
    Hahahahahahahahahahahahahahahaaaaa
    Hahahahahahahahahahahahahahahaaaaa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahahahahahahahahahahahahahahaa
    Hahahahahahahahahahahahahahahaa
    Hahahahahahahahahahahahahahahaa
    Hahahahahahahahahahahahahahahaa

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ok ik ben uitgelachen.
    SEXY!?!?! Echt? ;-))))))))
    En dat op mijn middelbare leeftijd!
    That makes my day! Wat zeg ik? Mijn jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maar wat een lieve leuke mooie beschrijving van iedereen!!! En het klopt als een bus!!! Jij kunt duidelijk goed analyseren.
    En je bent een superlieve kwebbelkous met een hart van goud die fantastische popjes maakt!! Moeke Theresa ja, het siert je!!!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Moeke Theresa, dank voor de lovende woorden. Ik weet me niet goed te gedragen met al dat positiefs.

    Vee: Jij bent de zeemzoete uit de groep. Die zo leuk kan vertellen, grappig kan zijn. Ik denk dat jij een fantastische juf bent trouwens. Zonde dat Weerde zo ver is, anders zou ik mijn kinders bij u in de groep zetten! Bij jou voelt iedereen zich instant op zijn gemak, geen aftasten nodig. Een groot hart dat ook zichtbaar is naar buiten toe. Ik voelde me gelijk op mijn gemak bij jou. Ben blij dat jij de eerste volger was van Debora of haar de eerste reactie gaf! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zalig, ik zou ze niet beter kunnen omschrijven. Het zijn stuk voor stuk schatjes, onze wijven. Met de nodige portie zottigheid. Ik voelde me op weekend weer even 16, maar dan op een goede manier :)
    En ook al noemen we jou ons moeke van de groep. Qua jeugdigheid moet gij echt niet onderdoen hoor ;) Daarbij komt dan nog eens dat gouden hart en die zalige direktheid. En als gij begint te vertellen, dan kan je niet anders dan luisteren en meestal ook (schater)lachen. Moeke Theresa, ge zijt een topmadam!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ratel in het Westvlaams, euh, i know, als ik enthousiast ben, dan vergeet ik wel eens mijn gekuiste taal uit te halen ;-) Maar geen nood dat je me niet altijd verstond, ik had ook regelmatig gefronste wenkbrouwen als sommige gestikte wijven tegen me praatten, ik verstond ook niet altijd alles (gelukkig voor mij) :-)
    Maar mijn woordenschat werd verruimd :-D

    BeantwoordenVerwijderen