maandag 4 mei 2015

Barcelona op zondag

ik vertel hier nog wat verder over Barcelona
ook al omdat ik het zelf achteraf
zo tof vind om die herinneringen
opnieuw te lezen
 
op zondag hadden we Parc Guell gepland
ja
dat moet je plannen tegenwoordig
al een tijdje
mag je het niet meer gratis binnen
(toch niet in het Gaudi-gedeelte)
en je koopt best op voorhand je tickets
want je kan er ter plaatse kopen
maar dan kan je voorhebben
dat je bijvoorbeeld om 11 uur 's morgens
aanschuift voor kaartjes
waarop dan staat
 dat je pas om 16 uur binnen mag
 
gouden tip:
boek op voorhand
 
Gaudi
...
het is iets speciaals toch
ik wist niet goed wat ik ervan moest vinden
op voorhand
ik kende zijn werk
op veel plaatsen in Spanje komt het voor
die stijl 
deze foto is van Competa 2014
en ik vond het wel tof
die stijl
verder had ik bij Gaudi altijd hard een "kleutergevoel"
die felle kleurtjes
die vreemde vormen
maar ook zijn bouwwerken
dan denk ik aan een kind
dat met modder iets aan het maken is
als die modder zo afdruipt
dat is het Gaudi-effect
 
ik wist dus nog niet echt of ik fan was
nu weet ik het wel
ik ben fan
hij is(was) GENIAAL
zowel zijn "modder-werk"
als zijn kleurenwerk
gewoon PRACHTIG
 



 na onze wandeling naar en door het park
ik heb daar trouwens gewandeld
in Barcelona!!!
niet te doen
na twee dagen
ben ik al naar den apotheker gemoeten
om compeed-plakkers te gaan halen
twee gigantische bleinen had ik
en leg dat maar uit
aan een Spaanse apotheker
ik dacht:
ik stap daar binnen
ik haal die plakkers uit het rek
en ik betaal
nee...
dat rek stond achter den toog
ik moest wijzen
mijn beste Spenglish bovenhalen
en toen mijn voeten laten zien
om de grootte van de bleinen te tonen
wreed genant
want heel proper waren mijn zolen niet
...
we kochten na het park
een ijsje of een fruitbeker
en we wandelden weer verder
en  namen de metro naar de Rambla's
waar we middenin een heel speciale namiddag terechtkwamen
het was
"zet-eens-een-hoofddeksel-op-dag"
zo vertaalde ik het toch
allemaal mensen
die met een hoedje op
aan het flaneren waren op die Rambla's
keitof om te zien
gekke hoeden
mooie hoeden
petten
...
en alle soorten mensen hè
deftige mensen
oude mensen
jonge mensen
zotte mensen
... 
hadden we het op voorhand geweten
we hadden meegedaan
we hadden een tip
om lekkere tapa's te eten
en gingen daar een plekje zoeken
het was een aanrader
echt superlekker
allé
we hebben altijd lekker gegeten
die tapa's mannekes
daarvoor gaat ge terug naar Spanje
zalig
 
na de tapa's
wandelden we nog verder op de Rambla
het was al laat in de middag
en we genoten op een bankje van de zon

dit zijn ze dus hè
die "superdrukke Rambla's"
niet toen wij er waren hoor
ik vond dat die drukte overal
goed meeviel!
 
we wandelden nog verder
tot aan de haven
daar nog een goeie pannenkoek
uit het vuistje
en nog wat genieten van de zon
 
en daarna gingen we nog wat verder chillen
op ons eigen terras
 
zalig dagje
groetjes
vee


7 opmerkingen:

  1. Ik ben ooit ook in het Gaudi park gewwest, toen was het nog gewoon te bezoeken zonder afspraak.prachtig al die kleuren en zo lekker door elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooo ! Ik had erbij moeten zijn, bij die hoedenparade !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Jo ! Dat was echt iets voor joungeweest, alle alle alle hoofddeksels passeerden daar !

      Verwijderen
  3. Alle weer nen toffe dag! Wij hadden nog geluk in den tijd... dat Gaudi park was toen nog helemaal gratis... en ik ben ook fan...alleen was het die dag bloedheet (in november!)... en dat herinner ik me nog het meest... pffff.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaudi zou ik ook wel eens willen zien, alleen ik houd nie van de warmte :-( maar gelle hebt ulle weer goe geamuseerd ginder!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, dat teruglezen voor de herinnering: dat herken ik!

    BeantwoordenVerwijderen