woensdag 20 mei 2015

Over hoe ik bijna in Barcelona moest blijven (nu niet dat dat zo'n straf zou geweest zijn)

ik moet hier dringend
het verslag van Barcelona afwerken
 
we bezochten nog
La Boqueria
dat is een grote overdekte markthal
van voedingswaren
nu vind ik over het algemeen
een markt met fruit en groenten
en vlees en vis
niet zo tof
geef mij maar marktjes
met juweeltjes
met kleedjes
met zo van: alles voor 1 euro
 
maar die Boqueria
wowkes
ik raad u aan
om de drie dagen voordien
te vasten
zodat ge heel veel honger hebt
en overal kunt proeven
en uw buik kunt vullen
maar ook gewoon uw ogen
moet ge daar de kost geven
die verkopers
die maken echte kunstwerken
van hun koopwaar
er lagen daar ook dingen
waar wij het bestaan niet van wisten
waar wij ook de herkomst niet van wisten
en waar we de vertaling niet van kenden
achteraf bleken het magen te zijn
(oké die zagen er niet echt lekker uit)
ik zag vissen
zo klein als mijn pinknageltje
en zo groot als een kangoeroebal
er was zoveel!
echt den hemel op aarde
voor mensen die graag eten
 
we botsten op vrienden uit Weerde
die wonen hier achter het hoekje
maar in Barcelona
toch een heel andere wijk
hoe groot is nu toch de kans
dat ge die dan tegenkomt????
groot weten wij ondertussen
want dat is niet onze eerste
"vriendenbotsing-op-citytrip"
daarmee gingen we 's avonds nog ergens gezellig eten
 
we zagen de Sagrada Familia
langs de binnenkant
dat is ook op voorhand tickets bestellen
een tijdstip bepalen
en dan nog aanschuiven om binnen te gaan
maar....
ZO HARD DE MOEITE
ik had gedacht
dat het langs de binnenkant
ook zou zijn zoals de buitenkant
overdadig
ik verwachtte de stijl van Gaudi
zoals het parc guell
maar ik stapte precies in nen andere wereld
mijn mond
(en die van den MDH ook)
viel open
en is nogal lang blijven open staan
DIE KLEUREN !!!
en ik bedoel dan geen mozaieken
maar de kleuren
van het licht
dat door de glasramen kwam
hij was echt een genie
zo mooi!
en toch echt "een kerk"
en ik snap dat niet
ik zag langs buiten
precies geen ramen
maar binnen is daar licht
zoveel
en zo mooi
ja
BEWONDERING
we hebben er een dik uur rondgelopen
ook een beetje op zoek
naar "station 11"
we hadden namelijk zo'n audio-gids
en er waren een 15-tal standen
het duurde ook al een kwartier
eer we stand 1 vonden
en stand 11 hebben we gewoon niet gevonden
 
 
verder ontdekten we nog twee
supertoffe
supermoderne
supertrendy
restaurantjes
het ene was een hamburgerbarretje
waar je zelf je hamburgers kon samenstellen
ja ja
ik weet dat dat hier ook al wel zal bestaan
maar ik kende het nog niet op deze manier
je kreeg bij het binnenkomen
een lijstje
en op dat lijstje moest je aanduiden wat je wilde
dus je kon helemaal zelf
je hamburger vullen
en hij was lekker
en er was er ook zo eentje met pasta
ook al zo tof
en zo lekker
en eigenlijk niet te vergeten
goedkoop
Ferre werd nog ziek
ik kreeg nog een ontsteking op een tand
(mijn zwakke plek)
lisse haar "beet" was gelukkig beter
die was toegekomen in Barcelona
met een beet op haar been
die nogal groot werd
naar een apotheker voor een zalfje
maar eigenlijk werd dat ook niet beter
integendeel
dat werd groot
rood
dik
gloeiend
dus na een paar dagen terug naar den apotheker
(die kende mij nog
van de bleinen)
en die stuurde ons naar een dokter
of zelfs naar de spoed
maar dat zagen we niet zo goed zitten
dat stond niet echt op de planning
dus toen gaf de apotheker toch een pilletje mee
dat gelukkig hielp
 
en toen was het donderdag
en toen regende het
en toen moesten we ook terug
we hadden een taxi besteld
(dat gaat ook goed met het openbaar vervoer
maar de Ferre had echt teveel koorts)
MDH ging nog de afval wegdoen
(in Barcelona staan er op de hoek van de straat
overal containers voor afval)
en haalde nog een grapje uit
hij belde aan de deur
en zei met een zwaar accent
"Ze Taxi foor Ze Family Crombie"
ik al terug aan het zeveren
tot ik doorhad
dat het echt de taxi was...
 
wij naar de luchthaven
we zochten ons daar snel een plekske
waar de ferre wat kon liggen
dat kind was echt kapot van de koorts
(ge ziet het op de foto)
MDH ging wat werken op zijn laptop
moeke veerle haalde een haakwerkje boven
(ge geraakt dus met een haaknaald door de security)
en de meisjes
gingen wat shoppen
we moesten lang wachten
de vlieger had vertraging
we aten iets op de luchthaven
iets dat er lekker uitzag
maar heel vies smaakte
en toen was het eindelijk tijd
om naar onze gate te gaan
ik roep nog naar iedereen:
heeft iedereen zijn pas en zijn ticket
in koor:
"ja moeke"
ik tast zelf ook in mijn achterzak
en ...
mijn hart slaat ne slag over
ik tast nog eens
ik tast eens in de andere zak
ik tast in mijn zakken vooraan
ik tast in mijn sjakos
en dat is een Desugual-sjakos
daar zijn veeeeeeeel zakjes in om in te tasten
maar ik moest het toegeven...
ik vond mijn eigen ticket niet meer
zo dat geprint papier hè
waar alles opstaat
welke stoel ge  hebt enzo
ik was al wel door de security
maar nog niet op de vlieger
wat nu....
ferre moest bij de zakken blijven
en wij op zoek
naar iemand
die zou weten wat ge dan moet doen
om te beginnen
vindt ge daar niemand
alleen mensen die in die winkeltjes werken
maar die waren heel vriendelijk
maar konden ons niet helpen
tot aan de security
die zochten daar voor mij
vonden het ook niet
en wisten ook niet wat ik dan moest doen
we dachten wel
dat het misschien geen probleem zou zijn
bij een gewone firma
maar we vlogen bij Ryanair
dat is allemaal op de laatste nipper
wie weet was dat toch moeilijk
de meisjes gingen nog verder zoeken naar hulp
MDH ook
en ik ging efkes bij ferre langs
voor een stand van zaken
en daar ineens
kreeg ik nog een sprankeltje hoop
ik had heel lang bij hem gezeten
op die stoeltjes
en vlak voor ons
was een winkeltje
met toffe kleding
en ik was heel efkes
echt heel efkes
dat winkeltje toch binnengestapt
wie weet
wie weet
 
ik ging er dus nog eens binnen
en
ONGELOOFLIJK MAAR WAAR
op de grond
onder een rek met jurkjes
zag ik een opgevouwen papier liggen
juist!!!!
uit mijn achterzak
mijn ticket
 
oef oef oef
ik vind Barcelona een prachtige stad
maar ik wou toch liever naar huis
 
natuurlijk werd er nog heel hard met mij gelachen
en gaan ze dat nog heel lang doen
 
maar wij konden allemaal mee op de vlieger
terug naar ons Weerde
 
groetjes
Vee
 
 


7 opmerkingen:

  1. Chance da je terug zijt! We zouden je anders weer missen morgenavond! -)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pfft wat een thriller, het angstzweet breekt mij hier al bekanst uit....
    Al een sjans dat ge ze gevonden hebt !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, vreselijk, dat zou mij ook kunnen gebeuren.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vee toch, de Ferre doodziek en zorgt zijn moeder nog voor wat extra avontuur ... uw timing was deze keer toch niet ideaal he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. met Vee is het altijd een beetje reizen (naar de spot van de NMBS)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. As ge mee Vee vertrekt, weete nooit op voorhand wa da ge allemaal ga beleven, ongelooflijk, je verhalen, en gelukkig zijde toch nog thuisgeraakt, anders hadde ze serieuze probleme gehad in tschool denkik.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen