vrijdag 13 juli 2012

parijs

We zijn dus drie dagen naar Parijs geweest.
Ik ga het niet hebben over:
-het kiezen van de parkeerplaats (ik denk dat we 8 keer op een andere plek zijn gaan staan, wel onder boom, niet onder boom, wel naast jeep, niet naast camionette,...)
-het goede hotelletje waar spijtig genoeg de lift van stuk was en onze kamer lag op de zesde verdieping
-de locatie van het hotel: vlak bij de metro, vlak bij de plaats waar Belgen Parijs binnenrijden, maar waar ze de tweede nacht spijtig genoeg het nodig vonden om met twee reusachtige vrachtwagens heel de nacht "iets te bouwen" we kregen toen wel gratis ontbijt, 't was nodig
- het feit dat onze creditcards/bankkaarten een paar keer geweigerd werden , eum den tweede keer toen we van de parking weg wilden, in de  gietende regen, gelukkig kreeg MDH van de parkingwachter een paraplu om een kaske te zoeken
-de overvolle metro bij momenten stonden er zelfs "metromensen" om het volk in bedwang te houden, maar allé, we waren met vakantie en hadden tijd
-de zoektocht op Père Lachaise naar het graf van Edith Piaff....er is een verschil tussen nummertjes van bekende mens en nummertjes van afdeling kerkhof....
-het ontbijt dat ik persé dàààr wilde omdat dat er zo gezellig uitzag, maar uiteindelijk maar heel povertjes was
-de paraplu die ik vergeten was
-alsook de regenjas
-en de warme trui

nee nee! We Love Paris

Om te beginnen: superlekker gegeten! MDH heeft er ne neus voor , dacht ik, maar hij heeft mij zijn geheim verklapt. Terwijl we rondlopen en ik elke vitrine/ huisje/steegje/...gezien heb, kijkt hij naar restaurantjes, niet direct naar de kaart die er hangt, maar of er een verwijzing hangt van Gault Millaut (of hoe schrijf je dat?)
zo hebben we echt twee keer superlekker gegeten (den derde keer kon niet meer in zo'n goei, want die zijn pas open rond 8 uur en dan waren we al onderweg naar huis)
wat ik zeker moet onthouden: de millefeuille van zalm
zo simpel!
een paar zelfgemaakte chipsen
daar gerookte zalm tussen
daar wat guacamole bij + tomaatje fijngesneden
superlekker!
ook de pannacotta van zalm (hoe verzinnen ze het!) was zalig.
mijn gamba's à la plancha ook
alleen spijtig dat ik na het pellen vol hing met lookboter
en ik niet alleen
het tafelke naast mij ook (gelukkig zat er nog niemand)

Verder ook musea gedaan hè!
Ik wilde den eersten dag Musée d'orsay, met de impressionnisten, zalig, laat mij daar maar nen helen dag achter
Den tweeden dag Centre Pompidou
ja, het zal wel kunst zijn zenne, ik ben echt gene kenner
maar als de chiro bij ons op kamp vertrekt, is dat dan evengoed moderne kunst

een koffieke op een terraske mocht niet ontbreken, ge kunt het op de foto niet zien, maar dit is naast de Notre Dame, ja ja, van den disneyfilm,met Esmeralda
er stond daar een rij aan te schuiven tot aan het Louvre denk ik, maar MDH wringt ons er gewoon tussen zodat we niet moesten aanschuiven, diene ziet er ook zo als nen bink uit, daar durft toch niemand tegen reclameren
in elk geval, wat mij het meeste is bijgebleven zijn de glasramen, waauw, zo mooi, en zo fel! dat moet voor de mensen in die tijd veel en veel mooier geweest zijn dan 3Dfilms of plasmascherm, ik zou ook elke dag naar de kerk willen gaan, om die te bekijken
het koffieke dus
Ik weet ondertussen wat citytrips voor je voeten betekenen (in Londen is mijn blein bijna ontploft volgens ons Nette, want daar had ik den eersten dag met hakken rondgelopen) dus zo heb ik 3 dagen rondgelopen, let wel: mijn nagels waren gelakt!!!! het haar was ook van mijn benen gedaan, maar dat groeit precies zo rap ineens

en zo liep MDH erbij, hij was vertrokken met sokken in sandalen, maar gelukkig voor mij was het daar toch niet zo'n schitterend weer en heeft hij voor zijn stappers gekozen (sokken in sandalen is voor mij een wettige reden tot scheiden)

Nog allegau van de champs elysee, naar de arc de triomphe, naar den eifeltoren, naar montmartre, nen toer door belleville, marais,quartier latin, we hebben kilometers afgelegd!

de laatste dag ik nog naar Montmartre voor de stofjes en MDH naar La Defense
amaaaaai die stofjes
trouwens in heel Parijs kwamen we heel veel kleine winkeltjes tegen waar ze retouchkes deden, en ook overal winkeltjes met "fournitures"
maar daar in Montmartre heb je dan zo ongeveer 3 straten vol met stofwinkels, merceriewinkels
ik dacht dat de markt in Maastricht het paradijs was (stoffenspektakel nog nooit gedaan) maar dat is nog niet eens het vagevuur in vergelijking met die buurt
de stoffen zijn de moeite
maar de winkels waar ze kantjes en lintjes en biais en knoopjes en ....verkopen, niet te doen!!
als ge het daar niet vindt, bestaat het niet denk ik
ik heb maar een heel klein beetje mee:

Voor rokjes en tasjes en .....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten