dinsdag 21 april 2015

Barcelona, oftewel de ontkenningsfase voorbij

we waren afgezet door de taxi
we installeerden ons
we gingen de Lidl al eens verkennen
maar toen was het tijd
om de stad zelf te verkennen
Barcelona kan je verdelen in een aantal wijken
er zijn een paar hele oude wijken
die zijn natuurlijk supertof
smalle straatjes en steegjes
veel geschiedenis
middeleeuws
heel heel heel veel winkeltjes
en NOG meer restaurantjes
er is ook een heel nieuwe wijk
aan de haven
die is dan weer heel mooi en modern
daar waant ge u echt aan de cote d'azur ofzo
met zelfs een strand( 5 km )
 met strandbarrekes
er is ook een wijk waar veel studenten zitten
die heeft een beetje een
mexicaanse
zigeunerachtige
kunstenaarsfeer
met cocktailbars en
hippe hamburgertentjes
 
wij zaten zelf in de wijk Eixample
een beetje een chique wijk
(maar stel u daar niet te veel van voor hoor)
brede grote straten
veel winkels
niet echt veel sfeer
maar wel het voordeel
dat de appartementen daar ruim zijn
en natuurlijk
het uitzicht op de Sagrada!
 
en dan zijn er nog een paar wijken
die we niet eens gezien hebben
(dat is natuurlijk een heel goede uitvlucht
om nog eens terug te kunnen)
 
de eerste dag wilden we direct
naar Barrio Gotico
zo'n oud stadsgedeelte
 
 
we hadden als stadsgids
100%Barcelona
dat is een gids
die in elke wijk een wandeling uitstippelt
met dan allemaal tips
van wat er te zien is
waar je lekker kan eten
waar er toffe winkeltjes zijn
ik vind dat gemakkelijk
zo'n wandeling
wij proberen dan  zo'n restaurantje te vinden
maar meestal komen we nog veel toffere dingen tegen
ge moet natuurlijk ook eens durven afwijken van het plan
 
we namen  de metro
zoooooo gemakkelijk
goedkoop
 niet te druk
en snel
ik denk dat we nooit langer dan 3 minuten
hebben moeten wachten
 
het moeilijkste is
om als ge dan "boven" komt
u op de kaart te oriënteren
want zo'n metro heeft meestal
meer dan één uitgang
 
de kaart
die hou ik bij ons in mijn handen
geen slecht woord van MDH
maar kaartlezen kan hij niet
als we op een kaart naar beneden moeten
zoekt hij een helling...
bij wijze van spreken
ik kan echt goed kaartlezen
echt waar!
wat MDH dan wel weer goed kan:
als hij één keer ergens geweest is
vindt hij direct zijn weg terug
dat kan ik dan weer niet
ik herken zelfs niet
of we al ergens geweest zijn
(ik loop in een gebouw verloren ik )
we vullen elkaar dus feitelijk heel goed aan
 
alleen was er deze keer een probleem
een nieuw probleem
een redelijk groot probleem
 
ik
kon
de
letters
niet
lezen
 
het is al een tijdje bezig
maar ik bleef nogal hardnekkig
in de ontkenningsfase
 
ik was er bijvoorbeeld al een tijd van overtuigd
dat ze de ogen van de naalden
kleiner maken
 
ofwel maken ze het garen dikker
 
ik ging eens een splinter uit mijn hand verwijderen
en dat lukte maar niet
tot ik merkte dat ik met het oog van de naald
aan het prikken  was
 
en sommige kinderen schrijven toch heel erg klein
 
en die bijsluiters bij medicijnen
dat kan toch niemand lezen ???
 
allé
ik suste mezelf dus wat
 
maar in Barcelona
was het echt een ramp
heel de tijd moest ik aan iemand vragen
zo met mijn vinger
op een straat van het plannetje gedrukt:
"lees ne keer wat hier staat"
en het ergste was
die konden dat altijd lezen
zonder moeite
 
dat was dus echt geen doen
ik moet stoppen met ontkennen
en toegeven:
Vee
ge hebt nen bril nodig
 
ik ga dat direct positief bekijken
ik kies mij nen hele strenge uit
moet ik alleen nog kijken
en niet meer kijven
in de klas
 
allé
gelukkig wilden de kinders en MDH
altijd lezen voor mij
ze vonden het wel hilarisch
 
en zodwaalden we
 door die oude straatjes
zagen vanalles
vonden niet de restaurantjes uit het boek
jawel
we vonden ze wel
maar het ene was iets Japans
en daarvoor kwamen we niet naar Barcelona
het andere was nog dicht
en op weg naar nummer drie
kwamen we aan iets dat er ook heel gezellig uitzag
een tapasbar
en mannekes
dat is iets plezants zo'n tapasbar
ten eerste kost dat niet  veel
ten tweede bestelt ge gewoon
tot ge genoeg hebt
en anders bestelt ge nog wat bij
en nog wat
...
ten derde is dat gewoon lekker
eigenlijk zijn dat grote aperitiefhapjes
en op een feestje vindt ge dat toch altijd het tofste , hè?
ge kiest er elk een paar uit
en die deel je met elkaar
hier waren ze redelijk eenvoudig
authentiek noemen ze dat dan
maar LEKKER!!
die kroketjes
die ham
die geitenkaas
met zelfgemaakte confituur erbij
en nog veel meer
heel het restaurantje was volgeboekt
(en dat kan ik geloven
zo lekker dat dat daar was)
maar we kregen nog een tafel
vlak naast de keuken
eigenlijk was die tafel niet eens gedekt
dat was zo een tafel
waar de mensen van het restaurant
hun papieren aan het doen waren
niet echt bedoeld voor klanten volgens mij
 
dat is niet zo'n goed gedacht
zo vlak naast de keuken
want dan ziet ge al die lekkere dingen passeren...
we bestelden dus ook nog uitgebreid dessert
nog zoiets waar ik zo blij ben
 met mijnen MDH
hij lust geen dessert
maar hij bestelt er altijd eentje voor mij bij
lief hè
maar niet goed voor de lijn
 
ik heb geprobeerd
om bij de metro
altijd de trappen te nemen
maar het heeft niet geholpen
er waren 4 kg bij na die week...
 
allé
onzen buik was  goed gevuld
terug met de metro
gelukkig wist MDH de weg
want ondertussen was het ook donker
en kon ik zeker niets lezen
 
en dat was onze eerste
zalige
lekkere
dag in Barcelona
 
groetjes
vee
 
 
 


4 opmerkingen:

  1. Ik geloof daar niks van! 4Kg! "Gij drijft weer over van overdrijven!!!!"
    Ja Barcelona is echt zalig... als ik dat hier allemaal lees wil ik zo weer terug!
    En dat van dat brilleke? Wat ben ik blijblijblij.... nu ben ik niet meer alleen de bomma met een brilleke bij Kristel! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof da MDH en gij elkaar zo goe aanvult, das toch zaaaaliiiigggg! En zoveel bijgekomen Vee? amai, begint alma te sporten en thuis wa te regime, das toch wel heeel veeel zenne! En da brilleke? da overleefde wel, ik heb er al ene van mijn 18e en ondertussen hemmekik al e paar jaar een dubbelzichtbril, das pas fun!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben al benieuwd om uw bril te zien opduiken. ;-)
    Ja, ik heb al prijs van in het zesde middelbaar, ik kon het bord niet meer lezen!
    Op een bepaald moment kan je niet langer ontkennen Vee. :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen