dinsdag 28 april 2015

Verkoop voor Nepal

dikwijls zeggen mensen mij:
maar ge moet uw spullekes verkopen
maar ik ben zo niet
ik ben echt niet commercieel ingesteld
ik wil niet gaan leuren
of op markten staan
en ik maak gewoon graag vanalles voor mijn plezier
en kan ik er mensen blij mee maken
des te beter
 
gisteren kwam het dochterke
van mijn neef langs
die had zondag haar communie gedaan
en ik had als verrassing
aan de deur een zakje gehangen
met daarin een pop
en kleedjes
normaal geef ik een kaartje
met een centje
maar nu dacht ik
ik geef zo'n pop
ik zie wel wat ze ervan vindt
 
ze kwamen een kaartje brengen
om te bedanken
en de papa zei:
het was het leukste geschenkje
van allemaal
 
zie
dat maakte mij zo blij
 
's avonds ging het op de televisie
over Nepal
 
en perongeluk
begon ik te volgen
ja ik zeg PER ONGELUK
want meestal volg ik zoiets niet graag
dat is misschien een lelijk trekske
of een laf
maar ik kan daar niet goed tegen
tegen al die erge dingen
die in de wereld gebeuren
al die miserie
en die armoede
en die pijn
en die oorlog
en die gruwels
 
als ik erover begin te piekeren
dan slaap ik niet meer
dan heb ik precies niet meer het recht
om zelf gelukkig te zijn
 
dus ik kies voor de gemakkelijkste weg
 
 
maar gisteren
was ik dus toch aan het volgen
en ja
het is erg
vreselijk erg
 
en ondertussen zat ik naar de foto's
van Barcelona te zien
en toen dacht ik:
het is toch niet eerlijk verdeeld in de wereld
wij kunnen daar gaan genieten in die stad
lekker gaan eten
lekker gaan drinken
met de vlieger ernaartoe
tof en ruim appartement
goed weer
goed shoppen
 
en die mensen zijn alles kwijt
 
als ik daar dan verder over begin te piekeren
dan is het om zeep hè
dan word ik daar zelf ongelukkig van
(terwijl dat ook niets helpt!)
 
dus kreeg ik een ander idee
het is maar een kleine hulp
maar ik ga helpen
 
vorige week had ik wat van mijn zonnebrilzakjes verkocht
een beetje per ongeluk eigenlijk
ik had ze op Facebook gezet
en enkele mensen hadden gevraagd om er eentje te kopen
ok, had ik gezegd, voor 5 euro
toen waren er nog mensen
en op school waren de collega's er ook zot van
en ik heb er dus al enkele verkocht
en dat geeft wel een plezant gevoel eigenlijk
niet dat ik er rijk van word
het is ook niet dat ik het geld nodig heb
maar ik voelde mij toch wat fier
awel
ik ga proberen de rest ook te verkopen
5 euro voor een brillenzakje
5 euro voor een tissue-doos-hoesje
 
als ik het met de post moet opsturen
is het 6 euro
wie iets wil
laat maar weten
via facebook
of via mail
of in de reacties
dan spreken we af hoe we het verder regelen
 
de opbrengst is natuurlijk
voor NEPAL
alhoewel het ook weer een beetje egoïstisch is hoor
ik werd zelf blijer
van het geven aan dat achternichtje
dan van de fierheid over de verkoop
dus als ik er veel verkoop
en ik geef dat geld dan weg
maar dan is dat dubbel geluk !!

elk dus voor 5 euro
misschien maak ik er nog wat bij ook
dan is er weer meer keuze
 
curieus of dit gaat lukken...
groetjes
vee
 
update: zakje 9 is al weg
ook 6 en 7 en 11 zijn al weg
en tissuedoos 1 is ook verpatst
ondertussen nummer 12 ook gereserveerd
(maar goed nieuws, er liggen er al nieuwe geknipte klaar)
 


9 opmerkingen:

  1. Wat lief dat je dat doet! Mijn dochter is in Nepal, was tijdens de aardbeving in Kathmandu. Ze heeft het gelukkig overleefd. Vele vele anderen niet. Ze ziet daar nu alles wat er gebeurt en jou geld zal zeker van pas komen! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doe.ij ook een zakje, maakt niet uit welke. De dochter van de burgemeester in de stad waar wij voor alles naar toe gaan, is ook omgekomen . Dat maakt het toch nog weer dichterbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ai zo erg... het neefje van een collega zat er ook , maar gelukkig ongedeerd
      stuur je me een mail met je adres?
      veerle.marquebreucq@skynet.be

      Verwijderen
  3. Keigoed initiatief Vee! Komaan hup maak nog snelsnel wat brillenzakjes... jammer dat ik er nu net zelf aan het maken ben anders had ik je project graag gesteund! Eens nadenken hoe ik toch kan steunen want het is verschrikkelijk wat er gebeurd is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maak er ook en verkoop ze ook ! Ik liet een doos rondgaan met een vijftiental erin, en ze is bijna leeg....

      Verwijderen
  4. super initiatief!!!
    alle kleine beetjes helpen

    BeantwoordenVerwijderen