woensdag 12 maart 2014

rijbewijs

de oudste dochter heeft haar rijbewijs
oef !
van den eerste keer zelfs!
en nu weet ik niet hoe ik mij moet voelen:
gerust,
 want ze kàn het dus
en nu kan ze overal zelf naartoe

of ongerust,
want zie wat er dit weekend toch weer gebeurd is

gerust
want nu moet ik er niet meer bijzitten als ze gaat rijden
man man man
wat heb ik schrik gehad
en hem genepen!!!!
hartstilstanden...
koud zweet.....
de mat aan de passagierskant
heeft sleetplekken
 omdat ik telkens zo hard aan het meeremmen was
ik had constant de gordel met mijn twee handen vast
de HEL was het 
(nog liever de Primark)
en nu moet ge niet denken dat ik zo vaak met haar ben gaan rijden
ne keer of 10
meer zal het niet geweest zijn
maar vanaf den eerste keer stond vast
dat dat NIETS voor mij was
ik kan snappen dat ge als kind met uw moeder ruzie maakt
maar dat ge als moeder ook met uw kind kunt ruziemaken
ik dacht echt dat dat niets voor mijn moederhart zou zijn
vergeet het dus maar....
als er nog veel meer rittekes zouden geweest zijn
was het schaap thuis weggelopen vrees ik

rijschool was natuurlijk ook een optie
maar dat kost toch echt stukken van mensen.....
(alhoewel ze dat van mij echt mogen verplichten!)
maar met mij lukte het dus niet
ik had constant schrik voor drie dingen:
1. we overleven het niet
2. we gaan andere auto's beschadigen
3. ons eigen autooke gaat beschadigd zijn
maar mijne  MDH was er volgens mij ook niet echt "happig" op
gelukkig hadden we nog nen bompa
met veeeeeeel geduld
en nog meer lef
en natuurlijk genoeg tijd
en zo reden die twee gisteren naar het rijexamen
zie,
zo'n examinators
die mogen van mij 17 keer meer verdienen!!!
die mensen doorstaan die hel dus heel den dag hè
met de rijschool is nog iets anders
die hebben zelf ook pedalen
en soms zelfs een stuur
maar zo'n examinator moet zich altijd
"overleveren" aan zo'n onervaren chauffeur
brrrrrrrrr

maar allé
ze heeft het behaald
ze mag vanaf nu dus alleen op de baan
en ik moet er gelukkig
gelukkig
gelukkig
niet meer naast zitten..........

groetjes
vee

20 opmerkingen:

  1. Hiep hiep hoera ( en mag ik die bonpa lenen? hier nu 3 die een theoretisch hebben waar halen wijzelf de tijd vandaan)
    Henriette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. proficiat! Maar een vraagje, hoef je in België dan helemaal geen lessen van een gecertificeerde instructeur te hebben? In Nederland mag je niet eens rijden zonder instructeur tot je je rijbewijs hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee...schandelijk eigenlijk....je moet je theoretisch behalen en dan kan je zelf kiezen: met de rijschool of met een persoon die wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen: een aantal jaren rijbewijs hebben en??? dan mogen ze de baan op, wel nog niet alleen, volgens mij....
      voor mij zouden ze de rijschool mogen verplichten hoor, toch een minimumaantal lessen...maar ja, dan kies je voor iets heel duur....dus wat doen we.....zelf maar proberen hè

      Verwijderen
  3. Ze heeft 'm hoera ! En ik vroeg me eigenlijk hetzelfde af als Plien hierboven...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. HoErA! Gefelciteerd dochter! En ook den bompa natuurlijk!
    Vanaf nu MAG je er naast zitten, Vee!
    Als ik dat hierboven zo lees? Hebben wij chance in België!
    De echtgenoot heeft ze hier alle drie leren rijden en alle drie van de eerste keer er door! Keifier is 'em natuurlijk! Dus dat heeft ons ook geen stukken van mensen gekost! Oef!
    't Ga nog wel wa wennen zijn als ze zo den eerste keer alleen weg zijn... had ik met nummerke 3 zelfs nog. Maar die sjeest nu heel België en omstreken rond en ne mens kan zich niet blijven druk maken! Dus dat gaat "vanzelf met een beetje seffens" over! Allé al 1 met een rijbewijs! Ge wordt oud Vee! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat had ik op facebook idd gezet: als uw kind een rijbewijs heeft, dan bent ge officieel middelbare leeftijd zeker...

      Verwijderen
    2. Onze pa was keikwaad omdat ik er niet van den eerste keer door was!!!
      Het was allemaal de schuld van ene dat recht op mij afgereden kwam...
      Ik had 2 opties: stoppen op nen overweg of doorrijden richting die tegenligger op mijn rijvak.
      Ik koos doorrijden, de examinator was het er niet mee eens en omschreef mijn gedrag als: verkeersgevaarlijk hahaha. ;-)
      Een van de eerste lessen van onze pa was nochtans STOPT NOOIT OP NEN OVERWEG, ik had dat toch goed onthouden???!!!! ;-)

      Verwijderen
    3. Een standbeeld voor uwe pa !

      Verwijderen
  5. Dikke proficiat voor de dochter !!!
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Proficiat. Vrees als dat hier binnen een 8 tal jaar ook aan de orde is ik dan al wat meer geduld ga hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wauw, proficiat voor de dochter en knap werk mama om zo goed naast haar te zitten. Ik moet nu aan mijn eigen moeder denken die ook naast mij zat tijdens het oefenen met haar hand boven de handrem. :-) (mis haar) en hé, Roland hkan het nog niet maar hij neemt vanaf april lessen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Proficiat voor de dochter!
    Ik weet niet of je nu gerust gaat zijn, ons ma deed geen oog toe voor ik thuis was toen ik net mijn rijbewijs had haha. ;-)
    Dat heeft toch echt wel een tijdje geduurd!!
    Ik vond dat wel echt niet plezant dat leren rijden, bij ons was het onze papa die met mij ging rondrijden. Ik denk dat wij elk klein wegje in Kampenhout en omstreken afgestruind zijn onder het motto "van op de autostrade en op grote banen te rijden, leert ge niks".
    Nu ben ik wel blij van zijn aanpak. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel flink van je dochter, van den eerste keer haar rijbewijs halen, da doen der haar nie veel na!!! En gij Vee, leert toch wa kalmer zijn, wa geduldiger, zo erg kant toch nie geweest zijn zeker? Allé, ik heb mijn 2 zonen leren ottorijden, zonder zoveel stress, natuurlijk doen ze soms rare dinge, ma begint dan in tveld te leren waar dase gene kwaad kunne behalve ne biet omrije!!! En ga derna op de baan oefene!!!! Afin, gelukkig hadde nog ne bompa me veel geduld en nu kunde u ongerust make as ze alleen eweg is met den auto, want dan zijde pas gerust as ze terug thuis zijn! Succes ermee!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die reed de kikkers uit de goot !!!! Nu trek ik mij dat met kikkers niet aan....maar die geparkeerde auto s, rakelings ervoorbij.....pffffffffff, bij het oefenen op een afgelegen plek, kreeg ze het voor elkaar om wat gele verf op het blauw te rijden (lees tegen gele paalkes rijden: jaaaaaaa moeke, gij moet dat op tijd zeggen, dat ik daartegen ga rijden....stilvallen midden in het kruispunt......echt jong, als ge nog niet zenuwachtig waart, dan werd ge het wel....

      Verwijderen
  10. Lolllll!!! En ik moet er nog aan beginnen! :-) btw, die foto's met de tekstballonnekes heb ik gemaakt met Picmonkey, superprogramma!

    BeantwoordenVerwijderen