zaterdag 10 januari 2015

hoe zou het nog zijn met de slowcooker

weet ge nog?
dat toestel
andersom van de snelkookpan
 
 
tja...
de lasagne was dus gelukt
maar de tonijnschotel ...
daarvan dachten ze
dat hij al eens gegeten was
 
en toen ging ik stoofvlees maken
wat zeg ik?
Hertenstoofvlees zelfs
want de dag erna
kwamen de wandelvriendinnekes
eten voor mijn verjaardag
nu vind ik stoofvlees
altijd wat een risico
als het niet mals is
moet ik dat echt niet hebben
ik KON riskeren
het 's morgens vroeg op te zetten
dat moest
volgens het recept
tijd genoeg zijn
maar ik dierf niet
en ik had het LUMINEUZE idee
om mijn stoofvlees
's nachts klaar te maken
dan kon ik 's morgens
voor ik naar school vertrok
al eens proeven
was het ok
dan zette ik de kookpan af
anders liet ik hem nog verder stoven
ik stond dus
donderdagavond
nadat ik de slowcooker
had afgewassen
van de mislukte tonijnschotel
opnieuw te vullen
met stoofvlees dat ik eerst efkes moest aanbakken
sjalotten die erbij moesten
nog wat gesneden groenten
allé
ipv te haken in het zetelke
stond ik te koken
maar dat gaf niet
want dan had ik den dag erop
dat werk bespaard
 
rond een uur of tien 's avonds
zette ik de slowcooker op
rond een uur of elf
ga ik altijd slapen
en om twaalf uur
waren we klaarwakker
heel het huis rook naar stoofvlees
het rook LEKKER
dat zeker en vast
maar ik verzeker u
stoofvlees is geen geur
waarbij ge wilt slapen
dat is ne geur
waarbij ge frieten wilt gaan bakken
of kroketten
dat hoort bij woensdag
of vrijdag
ge krijgt daar honger van
maar midden in de nacht wilt ge niet eten zenne
 
allé
volgende les geleerd:
de slowcooker 's nachts gebruiken
is niet goed voor de nachtrust
maar!!!
het stoofvlees was wel perfect !
 
een weekje later
wilde ik de brownie proberen
ik eet graag brownie
en ik vond een heel gemakkelijk recept
op een uurtje of 4 was het klaar
en ge moest diene foto zien
zo SMAKELIJK
dus ik kapte alles bij elkaar
zette de slowcooker op
en dacht
binnen een uurtje of vier
hebben wij een lekkere warme brownie
ik dacht zelfs er een bolleke crème bij te serveren
niet dus
na 4 uur
was het deeg nog lopend
na 5 uur ook
na 6 uur ineens niet meer
toen hoorde ik MDH vanuit de keuken zeggen:
"choe, hebt ge ne steen gebakken?"
 
echt zeg
dat was mij daar een harde
zwarte massa geworden
ik moest bijna een beitel gebruiken
om het uit de aardewerk kom te krijgen
ik haalde er zo wat brokken uit
den buitenkant
STEENHARD
 maar langs binnen eigenlijk nog lopend
een beetje zoals een moulleux
maar dan extreem hard langs buiten
en extreem lopend van binnen
allé
ik kon er echt alleen de kippen nog plezier mee doen
en toen bleef er aan de kant nog kweetniethoeveel aanhangen
met een mes kreeg ik het er niet afgewrikt
het mes brak bijna in twee
 
de aardewerk kom een nachtje laten weken
in warm water
hielp ook niet
ik dacht bijna dat hij om weg te gooien was
toen ik weer een LUMINEUS idee kreeg
(soms zijn ze echt goed, mijn ideeën)
ik vulde de slowcooker met water
deed er nen hele schep natriumbicarbonaat bij
(dat is ook altijd mijn redding
als de pannen aangebrand zijn)
en zette de slowcooker op
na een uurtje was alles losgeweekt
oef
gered
 
een paar dagen later heb ik
nog eens iets geprobeerd
rijstpap
als ik die in een kookpot maak
is die altijd zo droog
dus ik probeerde de slowcooker
en het lukte
hij was lekker
hij was smeuïg
maar...
ik ben hier thuis bijna de enige die dat lust
en ik had dus veel te veel
want ik eet echt geen halve kg rijstpap op 2 dagen op
 
ook mijn spaghettisaus was gelukt
en heel lekker vond ik
de stukjes groenten
waren mals
en toch nog beetgaar
gelijk de teeveekoks dat dan zeggen
de bedoeling was
om den helft in te vriezen
maar ze was op!
 
ik zal dus nog een beetje moeten zoeken
wat wel kan
en wat niet
(brownies dus NIET )
 
groetjes
vee
 
 
 
 


11 opmerkingen:

  1. Ai zo stoem van die brownies, ze klonken zo veelbelovend. ;-)
    Sjans dat uw stoofvlees dan toch gelukt was, maar ik heb precies ook niet veel zin om 's nachts stoofvlees te ruiken hahaha. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, echt een kwestie van blijven oefenen dus, Maar toch al een paar heerlijke gerechten gemaakt zo te zien. Ik heb altijd schrik dat als ik 's nachts of overdag iets aan laat staan om te stoven dat ik mijn huis plat fik of zo :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super dat ge blijft proberen om de juiste recepten te vinden, ik had dat al lang opgegeven...
    Op het blog "Repeat Crafter me" staan ook vaak crockpot recepten waarvan mij soms het water in de mond loopt..;
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jammer van de brouwnies. Waar koop je zo'n ding? Ik weet dat ze dat in canada veel gebruiken. Maar wist niet dat het hier verkrijgbaar was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hel online bij coolblue besteld, de volgende dag geleverd, ongeveer vijftig euro, maar ge moogt hem anders wel eens lenen hoor, als ge wilt testen

      Verwijderen
  5. Dat is echt niks voor mij, al da gezoek en geprobeer en dan da mislukken, ik zou der wild van worden denk ik. Ma gij geeft nie op, gelukkig maar!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bicarbonaat to the rescue! Ik zou precies toch al een beetje zot geworden zijn van die pot hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Verdorie! Geen brownies? Ge kunt moeilijk met spagettisaus trakteren op donderdagavond! Wat nu?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ooo maar ik heb een heel goed receptje van "The Hummingbird Bakery" voor gewoon in den oven hoor!!!

      Verwijderen