woensdag 14 januari 2015

suiker

ik ben niet dik
ik weet dat ik niet dik ben
ik ben alleen dik
in de spiegel van het pashokje
van de Lola en Liza
die moeten toch echt iets doen
aan hun spiegels zenne
ik kom daar binnen met een
"goed gedacht"
en ik verschiet elke keer
als ik mezelf daar in de spiegel zie
 
maar een paar maanden geleden
toen wees de weesschaal ineens
het volgende TIENTAL
toen verschoot ik wel
 
 het kon wel kloppen
als ik naging wat ik op een dag allemaal at...
en het was bijna allemaal zoetigheid
koekskes bij de koffie
wafelkes
en op die wafelkes een laagske confituur
of speculaaspasta  mmmmm
koffiekoeken(meer dan 1 keer per week)
pannenkoeken
oliebollen
maar vooral
cake...
ik at bijna een halve cake per dag
en mijn lievelingscake
is karnemelkcake
dat is cake met 330 gram suiker in...
maar LEKKER !!!
 
ik besliste om daar iets aan te doen
ik bleef gewoon eten
maar alles van EXTRA suiker
probeerde ik te vermijden
dus ik at nog wel brood
en fruit
en aardappelen
en pasta
maar ik zei nee tegen
de koekskes
wafelkes
franchipannekes
cake
taart
pralinekes
 
DOOR DE WEEK
in het weekend: foert zenne
en het lukte
de eerste dagen
had ik een heel raar gevoel
precies of ik "miste" iets
een hol gevoel in mijn buik
(maar ik had echt geen honger)
ik kreeg ook hoofdpijn
en was een beetje viesgezinder dan normaal
 
ik VRAT
snoeptomaten
fruit
noten
soep
 
ik zocht naar zoete recepten
bijvoorbeeld met zoete aardappel
en ik dronk heel veel water
 
 
één weekske
en toen was het weekend
maar ik snakte niet meer naar zoet
ik moest mezelf bijna verplichten
om een koffiekoek te eten op zondag
 
en het werkte
er vlogen 4 kilo's af
genoeg om terug
met een gerust hart op de weegschaal te gaan staan
('k zou feitelijk de spiegels van de L&L eens moeten gaan testen ook)
 
ondertussen was er ook
de suikerreportage op KOPPEN
en ook al ben ik geen dieet-goeroe
ik moest toegeven dat er heel veel van klopte
 
ik blijf voortdoen
niet om kilo's kwijt te spelen
volgens mij zijn de suikerkilo's er al af
maar gewoon:
ik voel mij  veel energieker
en  ik voel mij gezonder
 
maar ik ga er ook niet in overdrijven
ik heb ondertussen door
dat er bijna OVERAL suiker wordt bijgedaan
niet te geloven
ik wist dat nu wel van confituur bijvoorbeeld
maar van sneetjes kippenwit of gekookte hesp??
 
allé
dat blijf ik allemaal eten zenne
en aan de zee in de vakantie
daar heb ik er ook niet op gelet
(ge bent diene suiker dus DIRECT weer gewoon ook)
maar tijdens het schooljaar
is het "suikervasten"
wat toch niet altijd zo gemakkelijk is
ik eet echt heel graag koekskes
en vanalles
 
in een bakkerij werken
lijkt mij zalig
 
ik heb hier een veertigtal kookboeken
alleen over cake en taart en cupcake
 
ik weet in Londen
waar er goei cupcakes te vinden zijn
 
mijn belangrijkste voorwaarde
om een appartementje te huren aan zee
is niet zozeer zeezicht
of het aantal slaapkamers
maar vooral:
zijn er in de buurt genoeg bakkertjes te vinden
 
en ik ben het fruit-eten
of noten-smikkelen
tussendoor een beetje beu
dus ben ik op zoek gegaan naar recepten
zonder suiker
ook niet met canderel of stevia
vind ik echt niet lekker
nee
echt ZONDER
 
goh
en ge vindt er veel
maar wanneer
o wanneer
ga ik toch eens doorhebben
dat die foto's
en die titels
van die recepten
niet altijd 100% kloppen
want ik vond mij daar
een recept voor muffins
en dat zag er zooooo lekker uit
 
ik moest er wel voor op zoek naar
havermout
en
amandelmeel
nee, geen amanderpoeder
maar amandelmeel
gelukkig hebben wij
een natuurwinkeltje in ons dorp
en Lutje had alles op voorraad
 
en ze had mij gewaarschuwd
"ge gaat dat eerst niet lusten
maar ge moet doorbijten"
 
ik was ook een beetje eigenwijs
ik had nog blauwe bessen
maar vond alleen een recept voor banaan en appel
rijpe banaan had ik niet
en liet ik er dan uit
(niet slim, weet nu dat die voor de zoete smaak zorgen)
en de kaneel liet ik er ook uit
MDH lust dat niet graag
soit
de "muffins"
zagen er zo uit
"wij vinden ze warm het lekkerste"
stond er bij het recept
dus ik proefde
Lutje had gelijk
dat vulde mijn maag
en daarmee was het ook gezegd
echt vies was het niet
maar lekker ook zeker niet
 
de volgende dag nam ik er één mee naar school
en 's avonds eentje als dessert
en het zesde cakeje
was bijna lekker....
niet dus...
 
allé
ik ben dus nog volop op zoek
naar receptjes zonder suiker

stuur maar door
als ge er hebt
 
groetjes
vee
 
 
 
 
 


11 opmerkingen:

  1. Ik heb er ook gebakken... volgens de echtgenoot eerder brood met appel en kaneel...maar na een week zonder koekjes en met heel veel verbeelding zijn ze lekker... ik ben ook op zoek naar receptjes... en naar amandelmeel want onze bio-man heeft dat niet! :-( Ik wil uw muffins wel proeven morgen... volgens mij zijn ze koud ook lekker! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze waren van vorige week en dus al op.....ik heb morgen geen tojd, maar ik zal volgende keer proberen ne zak mee te brengen....niet goedkoop zenne......

      Verwijderen
    2. Gisteren bananencake gebakken, zal er zeker nog 5 moeten bakken eer ik er zot van ga zijn ;)

      Verwijderen
  2. Als je goeie receptjes gevonden hebt ... dan mag je ze altijd delen met mij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan het niet!!! zonder koek en cake, laat staan zonder suiker in het algemeen. Verslaving hier. Maar ik duim voor je (jullie) dat er veel lekkere receptjes volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ge zijt een moedige zenne, Kris ook, ik zie mij dat niet kunnen, 'k word al nie goe als ik het me probeer voor te stellen....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Vee,
    Een aanrader:
    Het boek Gezond bakken van Amber Albarda staan heerlijke recepten in, die echt verrukkelijk zijn.
    Er wordt wel wat kokosbloesemsuiker gebruikt, maar ik kom er geen onsje van aan. ;-)
    Groetjes uit je buurland van Tjits
    Mocht je een recept uit willen proberen mail me maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er staat een recept in het laatste boek van Pascale Naessens voor havermoutkoekjes: banaan, kokospoeder en havermout. Dat in de oven geeft een lekker resultaat! :) (vooral als ze net uit de oven komen).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. veel succes met het zoeken, ik doe geen moeite meer. nie dakik zoma alles eet waar da ik goesting in hem, ma das gewoon onbegonnen werk. ik heb het opgegeven om zonder suiker of koeken te leven, nie dat ik 100 kilo wil wegen, ma iet meer mag vanaf nu!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ge moet eens kijken bij www.pit-pit.com. Die hebben veel van die 'speciale' dingen. En ze leveren de dag nadat ge het besteld hebt.
    Ik ben na de kerstvakantie ook begonnen met geen snoep/koeken meer tijdens de week. Niet omdat ik mij dik vind, absoluut niet, maar gewoon voor al de brol die ik opeet. Bah! Na een week een kilo kwijt, dus dan beseft ge wel hoeveel ge snoept (bij mij vooral chips en koekjes bij de koffie en tussendoor als we eerlijk zijn). In het weekend had ik, zoals u, ook het gevoel dat ik moest snoepen.
    Voor uw recepten met suiker, ik heb kokosbloesemsuiker gekocht ter vervanging van suiker. In de koffie al geprobeerd en het verschil in smaak is verwaarloosbaar, in gebak nog niet.
    Meer gezonder (suikervrije) recepten : http://gedachtesprongetjes.blogspot.be/p/recepten.html

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Poeh poeh die Vee zeg erg goed bezig hoor, hier hebben man en ik ook besloten voorlopig geen koek en zoetwaar te eten maar dit weekend toch een appelcake gebakken, tja moet een keertje kunnen toch, het is tenslotte weekend maar 4 kilo kwijt spelen is al heel knap van jouw, bravo!!

    BeantwoordenVerwijderen