zondag 8 maart 2015

proefjes

deze week kregen we bezoek in de klas
van een mama
de mama wilde graag
samen met de kinderen
wat "proefjes" komen doen
 
nu zijn proefjes altijd reuzetof
voor de kinderen
 
voor de juf
niet altijd
 
ten eerste moet ge
kweeniehoeveel gerief meesleuren
haardrogers
waterkokers
rekkertjes
ijs
maatbekers
lepels
keukenzout
voedingskleurstof
gist
....
een halve keukenkast
verhuist dan mee naar de klas
 
sommig gerief
dat hebben wij op een lagere school niet allemaal:
prisma's
bunzenbrander
proefbuisjes
vacuümpompen
...
dat is dan helemaal een gedoe
om daaraan te geraken
 
niet alle proefjes lukken
heel heel heel
frustrerend
als er niets gebeurt
of als het grandioos mislukt
 
en dan vind ik ook
dat een proefje
niet alleen een "spelleke"
of een "trukske" is
ik vind dat je als leerkracht
tenminste zelf moet weten
hoe het verklaard kan worden
en dat je het liefst
ook nog kunt uitleggen aan de kinderen
 
ik weet nu wel veel
(stoef stoef stoef)
maar van belange niet genoeg....
 
zo is er bijvoorbeeld een proefje
waarmee verklaard wordt
hoe een vliegtuig
door de luchtdruk  kan opstijgen
en elk jaar opnieuw
moet ik daar weer goed over nadenken:
hoe zit het ook alweer....
 
en dan is er nog het feit
dat je met kinderen bezig bent
die "doen soms maar wat op"
die beschouwen dat echt soms als
speelgoed
waar je maar wat mee doet
of als het niet direct lukt
of niet spectaculair lukt
pfff
dan geven ze op
 
maar nu was er dus een mama
die alles in goede banen kwam leiden
 
de mama is zelf leerkracht natuurkunde
in de middelbare school
en weet er dus heel veel van
in elk geval meer dan ons!
 
de mama ging zelf alle spullen meebrengen
amai wat een luxe
wij moesten nog voor enkele dingen zorgen
en zij bracht wel 5 gevulde curverboxen mee
met al het materiaal
 
de mama begon met te vertellen
"dat er altijd één proefje moet mislukken
anders ben je geen goede professor"
dat ik daar zelf nooit aan gedacht had....
 
de mama had een prachtige bundel gemaakt
met alle opdrachten heel duidelijk opgeschreven
omdat het een "nieuw gezicht"was
luisterden ze beter
en volgden ze de stappen echt goed op
 
en het werd een prachtige voormiddag
in ons twee vierde leerjaren
stonden tafels
met materiaal voor de proefjes
de juffen werden gebombardeerd
tot "meesteres van de waterkoker"
en de mama liep van de ene klas
naar de andere klas
om overal vraagjes te beantwoorden
te helpen
iets wat aan te passen
 
ge had het moeten zien
de "betrokkenheid"
de "motivatie"
de "inzet"
van de kinderen was enorm!
 
DANK GOD VOOR ZO'N MAMA'S
 
en liep er dan niets mis?
natuurlijk wel
direct bij het eerste proefje
en natuurlijk bij mij in de klas
en natuurlijk
terwijl de mama net in de andere klas bezig was
 
terwijl ik met een groepje
bezig ben met een proefje
waar ze kokend water voor nodig hadden
hoor ik er ene roepen:
"JUF JUF"
nu is dat de "sjarel" van de klas
en roept diene ne gansen dag van "juf juf"
dus ik geef geen aandacht
ja, ze moeten eens leren
dat ze moeten wachten
als de juf met een ander kind bezig is
hij roept nog wat luider:
"JUUUUUUUUF"
ik denk nog wat harder:
ja, jong, wat geduld!
 
tot er iemand uit mijn groepje zegt:
"oei juf, ik zou toch maar eens kijken"
dus ik zet de waterkoker neer
en ik kijk
 
OOOOOOOO
MAAAAAAAAAAAAAI
GOOOOOOOOOOOOD
 
hij staat daar
met in zijn hand
een BRANDEND papier
boven de bank
(geen houten bank,
maar ik denk toch niet
dat het tegen vuur kan)
 
ik
ben
nog
nooit
zo
snel
geweest
 
voor hij het wist
stond ik bij hem
had ik zijn arm vast
naar de vloer
(vloertegels kunnen volgens mij wel tegen vuur)
LAAT LOS !!!!
en ik maar trappen
 
gelukkig
geen ongelukken
geen verbrande vingers
(of erger)
geen brandvlekken op banken
geen brandalarm dat afging
 
maar
hoe kwam dat nu????
ik had dat proefje wel gelezen
en dat was met vuur
en ik had mijn bedenkingen geuit
maar de mama had mij verzekerd:
DAT KAN GEEN KWAAD
 
heel efkes dacht ik:
a jaaaaaa
dat komt ervan
die mama is gewoon om met grote kinderen te werken
ziet ge nu wel
 
de mama kwam ondertussen ook binnen
en ik vertel dat het proefje
dus "mislukt" was
 
zij snapte dat ook niet
samen bekeken we het proefje
het proefje op zich ging zo
je moet een theezakje leegmaken
en dan kan je van dat dunne papiertje
een soort kokertje maken
een buisje
dat moesten ze rechtop op de bank zetten
en dan moesten ze dat bovenaan in brand steken
NORMAAL gezien
begint dat dan te branden
van "boven naar beneden"
maar tegen dat de vlammen onderaan zijn
vliegt dat al brandend
 in de lucht
en komt er dus geen vuur aan de bank
en in de lucht brandt het helemaal op
NORMAAL  gezien
een veilig proefje dus
 
behalve als je
de "sjarel" van de klas bent
hij had nochtans goed gelezen:
neem een theezakje
haal de thee eruit
enzovoort
 
maar wat had hij nu gedaan???
hij had het papieren envelopje genomen
waar het theezakje inzit
daar had hij het theezakje uitgehaald
(dus had hij de thee eruit gehaald...)
dan had hij van het papieren thee-omslagje
een kokertje gemaakt
een heel kleintje dus maar,
maar dat wist hij niet
en dat had hij in brand gestoken
natuurlijk lukte het daar niet mee
het "kokertje" was te kort
en het papier veel te zwaar
 
soit
hij kon er eigenlijk niet aan doen
maar verdorie
mijnen tikker ging nogal....
 
volgende keer zijn het proefjes
over geluid
dan is het gesleur enzovoort
wel voor mij
maar daar is
GEEN ENKEL
proefje bij met vuur....
 
groetjes
vee
 
 
 
 
 
 
 


8 opmerkingen:

  1. OMG ! dat is goe om ter plekke een attakske te krijgen !
    Gelukkig hebt ge dat koelbloedig aangepakt en opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai efkes flippen! Wel tof van die mama! En geloof mij, zelfs met grote kinderen is proefkes doen geen sinecure! Vorig jaar heeft er bij mij in de klas ene van het 4e MIDDELBAAR de toevoerslabg van zijne bunsenbranden in brand gestoken! Die riep ook ineens MEVROUW! en iedereen achteruit! Ik in paniek want als dat optrekt naar de gasleiding ontploft den boel! Ben tot mijn verbazing kalm gebleven en heb dat netjes opgelost met het branddeken! Serieus schrikken zenne! Toch gevaarlijk e, water koken! :-0

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben misschien al een bomma maar .... VUUR? Is dat al niet om problemen vragen...trouwens dat leeg theezakje oprollen en dan rechtop zetten... ik denk dat ik dat al niet zou kunnen... allé deze week veiliger met de geluidsproefkes... alhoewel... met die sjarels van jou weten we nooit... ik ben benieuwd wat ze nu weer gaan uitsteken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. maar nee, eigenlijk was dat iets heel simpel,kwam amper vuur aan te pas, ik zal het bij kristel eens uitleggen,ze moesten met een kaarsje ook met vuur werken, alleen die sjarels hè.........

      Verwijderen
  4. Oooh...wat een nachtmerrie voor elke juf.....gelukkig GOED afgelopen!!! Wel toffe lessen dit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha, die "sjarel" wordt vast en zeker een goeie speurneus later - de logica druipt er vanaf! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen