maandag 30 maart 2015

There's a rat in the compostvat...

wij hebben
vanachter in onzen hof
een compostvat
 
allé
ik zeg vanachter in den hof
maar omdat onzen hof
eigenlijk vierkantig is
is "vanachter"
eigenlijk niet zo ver weg
 
in elk geval
naast het kippenhop
staat het compostvat
elke avond
vertrekt er een kommeke
met eten voor de kippen
en een kommeke
met groenafval voor het vat
 
allé
dat kommeke vertrekt
spijtig genoeg
niet vanzelf
 
dat is een taak voor de kinders
 
af en toe
ga ik ook eens naar het vat
en prik ik daar wat met een stok in
want "dat is goed"
 
ik vind zo'n compostvat eigenlijk
iets magisch
 
dat blijft altijd voor 3/4 gevuld
ik haal daar af en toe
eens een emmerke uit
langs vanonder
en dat zwier ik dan tussen de struiken
(want wij hebben geen moestuin)
en elke dag gaat daar een volle kom in:
patatteschillen
prei
wortelen
bladeren van bloemkool
appelschillen
noem maar op
en toch geraakt dat nooit "vol"
 
maar nu hebben we iets voor zeg
ik had
een tijdje geleden al opgemerkt
dat de compost
nu wel heel snel
compost werd
 
bovenop lagen geen
schellen en resten meer
maar bruine grond
 
ik had nog iets anders opgemerkt
pas op!
ik ben eigenlijk heel opmerkzaam
ik leg alleen geen linken
of ik wil ze niet zien
 
ik merkte ook op
dat er niet zoals vroeger
warmte uitkwam
als we dat opendeden
 
en er krioelden ook geen
massa van die rode wormen in
 
en er vlogen ook geen walmen
vliegskes meer uit
 
en er lagen precies ook
een soort dode slakken in
(kakskes heb ik nu door)
 
ik merkte dat allemaal wel op
maar legde geen verbanden
(ja
ik zei toch al vaak
dat ik geen goei verpleegster
zou zijn
ik kan nog geen verband leggen)
 
zelfs toen er
naast de trampoline
wel een heel groot muizenkadaver werd gevonden
viel mijn frank niet
 
tot de wakkere dochter
die bijna elke dag
de "kommekes-taak " heeft
zei:
moeke
er is iets raars met het vat
dat is precies omgewoeld
dat eten verdwijnt al na een dag
en ik zie precies een hol erin
 
toen viel hem..........
 
en moest hij niet gevallen zijn
dan kwam de ultieme tip
 de volgende ochtend:
op onze gazon
een vers rattenlijf
 
GODZIJDANK VOOR KATTEN
 
eikes
zo groot
met zo ne lange staart
 
ik 's avonds direct naar de winkel
voor rattengif
 
dat was weer een schoon cirque
met de riek naar het vat
van ver met de riek
dat deksel omhoogwippen
dan met de riek in de aanslag
klaar om te steken
moesten ze mij aanvallen
die zakjes erin gooien
en dan het deksel weer dicht
 
brrrr
zo ben ik nu al een paar dagen bezig
die zakskes blijven liggen
het groenafval feitelijk ook
dus ik hoop een beetje stiekem
dat het maar één rat was
zou dat kunnen
 
de dochter
die nu efkes van haar taak verheven is
(ja ik kan die toch niet riskeren
om besmet te raken met de pest
wie weet wat die ratten van tegenwoordig
voor ziektes overbrengen)
die dochter
doet er dan een schep bovenop
en hoopt luidop
dat het maar geen
RATTENKONING
zou zijn
(weet ge wel
zo een kluwen rat)
 
wordt hopelijk niet vervolgd....
 
groetjes
vee
 
 


15 opmerkingen:

  1. Hoop stiekem toch wel op een vervolgje... 't Is gemeen, ik weet het. Maar je moet maar niet zo sappig vertellen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lang leve de katten inderdaad, de meeste andere beesten maken hier een serieuze omweg langs onze tuin :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Brrrr.....akelig verhaal vind ik dit! Onnodig te melden dat ik geen muizen-, noch rattenfan ben!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ratten zijn slimme dieren.... Ze zullen het gif laten opeten door jonge mannetjesratten en dan gaan afwachten of ze dood gaan. Als dat zo is zullen ze het gif niet opeten..... En waarschijnlijk zijn er meer ratten. Ze hebben het goed bij jullie! Iedere dag een vers maaltje. Misschien moet je een poosje geen afval meer in je compost gooien. Als er niets meer te eten valt zullen ze weg blijven! Pfff, ik heb ervaring;( Wij hadden ook een rat in de schuur.... gevallen kippenkorreltjes op de grond, een konijntje dat dagelijks ons afval kreeg en waar die rat 'gezellig' bij ging buurten. Wij stopten met 'slordig' zijn met ons voer en hebben de rat al een paar maanden niet meer gezien :-)
    Succes!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooooooooh bah bah bah...... Ik zou de tuin niet NIET meer ingaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Potverd... een rat! Jong als ik nu van iets vies ben dan is dat wel een rat!
    Jong zelfs met ne riek kwam ik nog niet in de buurt... Best de raad van Hannah hierboven volgen ... Misschien heb je wel een hele nest met allemaal dochters... wie gaat dan dat gif opeten??? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Miljaar, de bibberingen lopen over mijne ruggengraat ....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. YAIKS! Ahh dat vind ik zo'n vieze beesten, hoop dat je er snel vanaf bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei,wij hebben dat ook eens voorgehad.Bij de gemeente kan je blokjes met een pin aan ophalen.Deze plaats je tegen de hofmuren in de buurt en eventjes geen afval meer gooien .En de kippen 's morgens eten geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hahahahahaha jemig wat een verhaal. Ik zou er ook niet blij mee zijn. Een rat is nooit alleen hè.
    Ik lees een tip op het net: Wij hebben dat opgelost door eerst kippengaas in ons compostvat te doen en pas dan het compost.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. aaargh vies! Ik heb vorig jaar een muis in de keuken gehad en ik ben er nog altijd niet goed van. Van ratten moet ik al helemaal niets hebben! brrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hier ook katten die lustig muizen en ratten naar huis brengen, ze laten ze dan op het terras liggen gelukkig. Ik had al eens eerder van iemand anders gehoord dat ze in een compostvat kunnen zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bah, ook ik ben er vies van, maar zolang ze ander eten vinden zullen ze het vergif NIET opeten maak u geen illusies, en vermits de kippen elke dag iets krijgen zullen ze daar wel van meesmullen, of aan de kippen beginnen misschien? En 1 rat is nooit alleen, er zullen er nog wel zijn vrees ik.
    Hopelijk geen vervolgverhaal.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. haha, hier in de velden zit het vol ratten. Allé, hopelijk is het nu terug rustig in de compostbak.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Opmerkzaam ben je zeker :-) die verbanden leggen ... ach ja, je moet ook nog iets overlaten aan anderen hé :-)

    BeantwoordenVerwijderen