donderdag 6 december 2012

idee gezocht

Wij maken in de klas nog nieuwjaarsbrieven.
Voor de "onwetenden "onder ons. In België, toch in ons deeltje van Vlaanderen , is het de traditie dat kinderen (tot 12 jaar) op 1 januari plechtig een nieuwjaarsbrief voorlezen voor : hun ouders, peter en meter.
Als kind eerlijk gezegd zowat de hel, want pfffff wat een stress.....
Als volwassene ook niet altijd makkelijk...
ofwel tranen de ogen omdat ge ze moeilijk kunt openhouden na dat nachtje vieren
ofwel tranen uw ogen van ontroering, want het is toch zo emotioneel....
soit
traditie dus
en die brieven
die worden in de klas geschreven
en ook vaak geknutseld
ge kunt er ook kopen, maar ik vind zelf maken toch plezanter, alhoewel ik mij soms afvraag waarom we er zoveel moeite voor doen, want bij de meeste mensen wordt dat in het beste geval nog een aantal jaren in een of andere doos of schuif bewaard
wij maken er 4
eigenlijk zou 3 genoeg moeten zijn (ouders, doopmeter, dooppeter)
maar vroeger scheidden mensen niet natuurlijk
dus is er de mogelijkheid om er 4 te maken
sommige kinderen moeten er 6 of meer maken! ook voor de oma en de opa en de onthaalmoeder en de buurvrouw en .......
maar foert
dat hoort niet bij de traditie
als ze dat willen! dan maken ze er thuis maar meer
die mensen vergeten dat de kinderen die dus ook ZELF moeten schrijven !
heel vroeger liet ik ze zelfs zelf een tekst verzinnen
maar nu geef ik ze een drietal leuke tekstjes waaruit ze zelf mogen kiezen
maar het schrijven! dat moeten ze zelf doen
en pffffff
dat is bloed zweet en tranen
dan geef ik ze een voorbeeld om te vermijden dat ge 78 keer moet zeggen op het hoeveelste lijntje ze moeten beginnen, en hoeveel lijntjes er tussen moeten
dan staat het ook juist voor hun neus, want voor sommige kinderen is de beweging: naar bord kijken, hoofd  omlaag, naar blad kijken al genoeg om het woord vergeten te zijn
dus zitten ze daar allemaal met hun voorbeeld, met hun schoon wit lijntjesblad en met hun pen
en dan begint het spel
juf? hoe schrijft ge marrainne? en tante fie en ..........
gewoon mama en papa en meter en peter....dat is er niet meer bij zenne
(allé ik moet niets zeggen, mij noemen ze ook niet tante of meter, maar moeke Veerle)
en dan kunt ge niet geloven hoe ze allemaal gaan knoeien!
zelfs diegenen die normaal gezien heel mooi schrijven, zonder fouten, spelen het dan klaar om hele zinnen over te slaan, kemels te schrijven, vlekken te maken met hun pen,.....
dus ik zit vooraan aan de tafel als "pechdienst" klaar met tippex en tintenkiller
om toch een iets of wat deftig werkje af te leveren
maar dat is allemaal het probleem niet
ik zoek nog een tof voorbeeldje om de kaart zelf te maken!
we zijn met twee juffen van het vierde
en we maken elk 2 kaarten
dan hebben ze er in totaal vier
ik heb zo één hele kitscherige, met sneeuwmannekes en sterrekes
dat vinden ze altijd heel mooi
en daar kunnen ze niet te veel aan verknoeien (al zijn er elk jaar toch die de prent aan de achterkant van de kaart maken....., de slimste dikwijls eerst)
maar nu zoek ik nog iets voor mijn andere kaart
formaat: A4 in twee gevouwen
ik heb veel gekleurde papiertjes in mijn klas, allerlei kleurtjes
dan heb ik in de kruidvat overtlaatst bedrukt papier gekocht
zo van die hele toffe retro-motiefjes (niks van kerstmis ofzo)
dat wil ik graag gebruiken
maar....
het zou wel tof zijn als het ergens toch met nieuw jaar te maken heeft (alhoewel het niet persé moet)
ik heb ook geen massa's van dat gekleurd papier, dus een beetje zuinig zijn liefst
iets dat ze allemaal kunnen
er zijn er tussen die niet deftig kunnen knippen (ja ja 9 jaar!!!!)
echt niet hè, die maken cirkels met 8 hoeken en die zijn daar fier op
die zien dat zelf niet
er zijn er bij die niet deftig kunnen plakken (ge smeert heel uw blad in met lijm en daar leg je dan de prentjes op)
vouwen is al helemaal geen optie
het mag zijn dat ze allemaal dezelfde kaart hebben, maar een klein beetje creatieve inbreng zou wel toffer zijn
zelf zit ik aan iets te denken van uiltjes, maar ik kom er niet echt uit
allé,
moesten er onder mijn lezers kaarten-talenten zitten
of mensen die goei sites weten hiervoor
laat maar weten
zelf ga ik een heel weekend vieren
want!
ik ben jarig
ik word er  44 en ik VIND DAT HELEMAAL NIET ERG
integendeel!
morgen etentje bij de vrienden van lebbeke (dat is toevallig juist nu)
zaterdag doe ik hier thuis etentje voor 9 vriendinnen (dat wordt een hoop lawaai)
en zondag ben ik echt jarig, en dan gaan we eten op een gelegenheidsrestaurant (met dessertenbuffet)
en dan KRIJG IK MIJN NIEUWE NAAIMACHIEN
en dan maandag zal het efkes slikken worden, want ik moet/mag op gesprek met de inspecteur: onze school wordt doorgelicht
brrrr

12 opmerkingen:

  1. Vee, ik zou zeggen, schuim Pinterest af en maak het u vooral niet moeilijk, zoals mijn man altijd zegt "KIS"...oftewel "Keep It Simple"

    44 jaar...een jonge blom ,-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Steeds kortere reepjes knippen en een kerstboom plakken
    of grote ster knippen (sjabloon voorzien), in het midden een knoop erop en aan het blad naaien ?
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooooooooooooo, 44!!!! alvast proficiat! het wordt vast een superleuk weekend! En idd, 44 worden is niet erg! (ik spreek al sinds maart van ondervinding, hahaha)
    liefs
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad, zoals Katrien zegt, op pinterest gaan zoeken.
    Amuseer u in uw feestweekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 44 én een nieuw machien!? Het leven kan toch niet veel mooier zijn?! :-) Alvast proficiat!! Allemaal zo'n poppetje maken met een tekstje aan is teveel van het goed zeker? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. awel, ik zit er wel aan te denken om een "klaspop" te maken en ze te leren kleedjes maken
      en voor moederdag gaan we ook zeker iets stikken!!

      Verwijderen
  6. Alvast een hele leuke verjaardag gewenst en geniet van het weekend en veel plezier met je nieuwe machien ;)
    Mijn dochters moesten voor hun nieuwjaarsbrief altijd zelf knutselmateriaal mee nemen, ponsen, glitters, stickers, ... en dan zelf creatief versieren op een gekleurd papier, ik vond dat altijd wel mooi en origineel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pinterest zal je veel ideetjes brengen, maar pas op, want het is heeeeel verslavend.
    Ik dacht eerder om uit je papier van die figuurtjes te ponsen (noemt dat zo? Precies een perforator, maar dan met een figuurtje). Je vindt zo van die dingen in den Action.
    Dan kan je bv een kerstboomsilhouette tekenenen en dit versieren met kleine figuurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Poehh wat een gepieker allemaal, ik ben blij dat die brieven hier niet bestaan!! Maar Pinterest is the place to be!! En meisje 44 is echt nog piep en dat kan deze 50 jarige doos weten, geniet van je feestweekend,alvast proficiat,groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh, hilarisch!
    ik heb geen flauw benul wat ge zou kunne maken, maar ik duim voor u maandag, ook goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als je tot aan ons brievenbus raakt, belt dan aan hé, een koffieke of een theeke met een koekske is hier altijd verkrijgbaar !
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat schrijf jij toch een ontzettend leuke stukjes!
    Ik ben zelf ook juf geweest en het is allemaal zooooo herkenbaar!

    Fijne jaarwisseling en een goed 2013 gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen