donderdag 13 december 2012

poppen en inspecteurs

ik moet nog vertellen van het gesprek met de inspecteurs op maandag
daar was ik zo van van de kaart, dat ik ervan in mijn vingers sneed begot!
maar ik wil ook ne keer stoefen met mijn volgende tante-hilde-poppen!
dus ik doe de twee door elkaar
die inspecteurs, pfffff, die kunnen er wat van zenne
weet ge nu wat ze bij ons specifiek gaan onderzoeken????
ja als taal en rekenen enzo al dik in orde is (en echt waar, dat zit bij ons echt goed!) dan moeten ze toch iets anders zoeken hè
dus gaan ze muzische onderzoeken
muzische opvoeding dat is:
beeldende opvoeding
muzikale opvoeding
dansexpressie
muzisch taalgebruik
dramatische expressie
daar heb je op een week ongeveer 3 lesuurtjes voor
en zij willen eens onderzoeken of wij dat bij ons op school wel allemaal doen
maar ook!
en daar krijg ik het dus van
of we dat wel goed evalueren

ze mogen al blij zijn als we de tijd vinden om regelmatig aan al deze onderdelen te werken
dat we ons best doen om af en toe, als we ergens ruimte vinden, aan echte dansexpressie te werken (een nummerke voor schoolfeest noem ik geen dansexpressie)
dat we ze laten toneelspelen (maar owee, laat ze geen tekst uit het hoofd leren hè, dan komen de ouders zagen)
dat we ons klas af en toe overhoop zetten als er met klei wordt gewerkt of met zoutdeeg
dat er in sommige klassen (bij mij DUS NIET) elke vrijdag door de juf zelf maar gepoetst wordt, want ze heeft met gips gewerkt en alles ziet wit
dat we proberen om niet alleen liedjes aan te leren (echte liedjes, geen liedjes van het studio100-genre) maar ook tijd zoeken om eens kennis te maken met een klassiek nummer, of met muziek van andere landen/culturen, dat ze zelf met muziekinstrumenten mogen experimenteren (dat zijn dan bijvoorbeeld spullen uit hun bank of eenvoudige ritme-instrumenten, stel u daar niet te veel van voor hè)
dat we rond poezie proberen werken, maar niet zo van: we leren het allemaal vanbuiten en zeggen het dan op met belachelijke gebaren, kent ge dat : als het woord "slapen" erin komt, dan houden ze zo hun handen tegen hun hoofd, of bij "zon" maken ze een ronde beweging
dat doen wij dus allemaal
ja den ene wat meer dan den andere
gelijk ik zeg: van gips blijf ik af !
maar nu willen ze weten hoe wij dat evalueren
sè dan zou ik willen roepen:
GE MOOGT AL BLIJ ZIJN DAT WE TIJD VINDEN OM HET ALLEMAAL AAN TE BRENGEN !!!
natuurlijk evalueren we dat amper
bij tekeningen of echte werkjes die afgewerkt zijn, kunt ge dat achteraf wel doen, daar punten opzetten
en dan nog
dan betekent dat
als het proper is, de opdracht is geslaagd, het ziet er goed uit, ik glimlach spontaan: een 9 of een 10
als het echt smoswerk is, precies gemaakt door een kind van 5 jaar jonger, zonder smaak, gewoon rap rap afwerken om klaar te zijn: een 7
ja, ik weet het
helemaal juist is dat niet
maar sommige kinderen hebben echt geen talent of smaak hiervoor
en nu kunt ge zeggen:
ja maar sommige kinderen hebben dat voor taal of wiskunde ook niet
maar dàt kan ik wel proberen aan te leren
ik weet ook niet hoe ge smaak / ritme / expressiviteit /creativiteit kunt aanleren
bij sommigen lukt dat echt echt echt niet
dus daarom is 7 bij mij echt het minste
is dat correct?
nee dat weet ik wel
en dat kan ik dan nog alleen bij beeldend werk
bij drama of dans of ......HEB IK GEWOON GENEN TIJD OM PUNTEN TE GEVEN
maar zelfs dat is niet wat de inspectie bedoelt:
ze willen dat we ook procesevaluatie doen:
dus ook evalueren hoe het kind gegroeid is in bijvoorbeeld zijn knutselwerk of zijn tekenwerk
en dat ook evalueren
awel: foert!
dat doe ik niet
dat kan ik niet
daar heb ik NOOIT tijd voor
behalve als ze mij zeggen: awel het is goed: in het vierde moeten ze geen spelling meer doen, dan kan ik mij daarmee bezig houden
en dan nog!
maar ja
ze komen toch
de eerste week na de vakantie
en dan moeten we allemaal dus laten zien hoe we evalueren
en of het voor hun dan in orde is
allé, ik denk nu niet dat ze ons school daarvoor zullen sluiten
maar helemaal gerust bent ge toch nooit hè
gelukkig heb ik tussendoor ook tijd gehad voor mijn poppen
die al verpatst zijn aan petekindje MDH
een nieuw overgooierke

ik wou voor retro gaan, jaren zeventig, maar hier thuis vinden ze hem nogal "gay" waar wij trouwens geen problemen mee hebben natuurlijk, alleen zal den deze dan toch niet kunnen trouwen met ons Roosje

klein granny-dekentje gehaakt met restjes, heel tof, want klaar voordat ik het moe ben!

uitzet voor het meisje

iets stoerder geprobeerd voor het jongetje

en dit is mijn werkplek
deze liggen al klaar en geknipt
die stik ik van't weekend in elkaar
en ik weeeeeeet dat dat ne vreselijke rommel is, maar ik kan daar tegen
soms
alleen in de veranda
toch veel gedaan als ik het zo bekijk
deze week was ik aan het klagen (ik klagen?????? NOOIT) tegen een collega dat ik echt geen tijd meer had
dat het al zo lang geleden was dat ik nog iets gebakken had
dat ik jarig was en NIETS ZELFGEBAKKEN bij had gehad
maar toen zei die heel droog: " maar ge hebt wel veel genaaid"
en toen viel ik stil
want dat klopt wel
ik vind gelukkig nog veel tijd om vanalles met mijn wollekes en stofkes te doen
allé in de kerstvakantie reserveer ik echt een paar namiddagen voor mijn Janooooomeke (nieuw stikmachien)
maar eerst nog efkes doorbijten:
rapporten maken, oudercontact en dan , waar de kinderen naar uitkijken en van genieten maar de juf iets minder: kerstfeestje in de klas
tot fleus!
(ja ik ga proberen er af en toe eens een typisch dialectwoord in te zetten, want ik heb schrik dat binnen 30 jaar niemand nog deftig dialect kan met al dat gejijjouw en al die inwijkelingen van andere streken :-)   )

11 opmerkingen:

  1. Vee, rustig blijven en de buikademhaling toepassen...sebiet krijg je weer een mail van moemoe...met als onderwerp voorbeeld "hysterische vrouwe"...
    Mijn zus staat in het eerste en krijgt ook doorlichting, I know the story dus....:-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja, die kleertjes zijn de max! Vooral die flower power broek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahahahaha wat een verhaal ! Vanmiddag de juf van Christian geholpen met het maken van kerstknutsels. Ik geloof niet dat dat echt geëvalueerd wordt hoor, al staat er wel altijd op zijn rapport dat hij heel goed is in met zijn handen werken en ook muziek en drama erg leuk vindt. Tja... ik denk dat een globaal beeld van een kind hierin wel genoeg is hoor. De juffen zijn al blij als er tijd is voor dit soort projectjes en het mag natuurlijk niet ten koste gaan van rekenen en spelling en en en van zoveel.
    Maak je niet druk, ik denk dat jij dit best onder controle hebt. Een globale evaluatie is ook een evaluatie hoor, jij weet zelf wel welke kindjes hun werk netjes maken en welke kindjes niet (omdat ze het echt niet kunnen misschien of thuis nooit knutselen..).
    Je retrokleertjes zijn super, vooral die 'gay'haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe kun pure kunst nou met een cijfer beoordelen?
    Die inspecteurs zijn niet helemaal lekker!
    Ik vind die 'gay' retro pop echt tof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik vrees dat de inspecteurs niet persé punten willen, maar per kind, per werkstuk/activiteit, een half opstel als beoordeling
      maar daar heb ik ook geen zin in hoor! als ze met 2 een toneeltje doen dat 35 seconden duurt kan ik echt niet in 28 zinnen gaan evalueren
      alhoewel dat dat wel tof zou zijn natuurlijk voor de kinderen zelf,maar ik probeer dat wel mondeling te doen en ze krijgen natuuuuuuurlijk ook applaus
      grrrrr stoemme inspectie

      Verwijderen
  5. Inspecteurs, minister van onderwijs, mensen van allerhande inrichtende machten die over het geld gaan...dat ze allemaal eens een maand, wat zeg ik, een week is al genoeg, een klas 'beheren' en zien dat al hun administratie in orde is...
    HAHAHA, één megagrote klucht wordt dat!
    (en ik ben dan geeneens een 'echte' juf hé, ik draai gewoon al een paar jaartjes als vrijwilliger mee in een supertof team om met de hoogbegaafde kinderen te werken, als niveauleesmama en als 'computerjuf')
    Kort gezegd : ik begrijp u volkomen!
    De poppen zijn superschoon, en de kleertjes ook, voor alle sekses en al dan niet vermeende geaardheden ;-)
    En die zevens... awel , ik vind dat goed, aanmoediging werkt veel beter dan ontmoediging!Begint maar eens aan uw nieuwe knutselopdracht als dat totaal uw talent niet is en ge had de vorige keer maar een tweeke, tof voor zo'n kind he...
    Dan moet ge nog goed opletten dat het van puur frustratie zijne lijmstick niet opeet...
    Kort gezegd : zevens zijn ok, neh.
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh ja! vroeger hadden wij zo'n lijmpottekes met een soort plastic penseeltje in
      en dat rook zo lekker dat wij daar ook van proefden :)
      die inspecteurs, twee van de drie hebben zelf klaspraktijk achter de rug
      maar ik denk dat ze al zo oud zijn dat ze dat allang vergeten zijn

      Verwijderen
  6. Ik ben blij da gij dat nu ne keer goe hebt kunnen uitspeken zulle (ook dialact ;-)?) Fijn om het toch ook van de juffen hun kant te kunnen lezen ... en alle begrip hoor! En kvind je gay-manneke anders wel keineig! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. schoon maskes en manneke gemaakt!
    enne, die inspecteurs: zeg dat ge creativiteit niet moogt beoordelen want dan nekt ge die. dat is niet goed voor het zelfvertrouwen van een kind om dat te veel te beoordelen, dan wordt dat kind depressief en moet het aan de pillen, niet gezond, afblijven dus!
    nem!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ben ook helemaal fan van de poppen en de kleertjes -eens goed "klagen" kan opluchten! Succes nog met alle inspectieperikelen (ik hoop dat ze hier nog een tijdje weg blijven!)

    BeantwoordenVerwijderen