maandag 22 juni 2015

knackworstjes

het was donderdag
wereld-veggie-dag
of zoiets
en ik ging eraan meedoen
 
maar toen bleek
dat alleen onze Ferre en ikke
thuis gingen eten
en ik vroeg aan de Ferre
wat hij koos
 
en hij koos....
Knackies
ge weet wel
zo van die sausiskes

nu vind ik dat dus
verschrikkelijk lekker
echt waar
die van diene reclame van:
"ooo maar we eten toch knackies vandaag?"
en ik heb toegegeven
ik denk trouwens
dat er daar niet veel  vlees in zit
dus misschien telde het wel voor veggie....

ik weet trouwens heel goed
hoe dat komt
dat ik dat zo graag lust
ik heb dat thuis niet geleerd
wij aten dat nooit

maar als kind
in het vijfde leerjaar
ben ik eens een keer meegegaan
met de mutualiteiten
de "ziekenkas"
die organiseerden toen ook al
vakantiekampen

nu was dat vroeger echt nog niet de gewoonte
om kinderen op zo'n kampen mee te sturen
ja
als we 14 jaar waren
naar Zwitserland
naar Maloja
maar zo'n gewone kampen
echt niet
ons moeders waren nog thuis
(de meeste toch)
en wij hoefden dus niet op vakantiekamp
maar met de chiro op kamp
dat deden wij wel
dat was het leukste van heel het jaar

nu gebeurde
dat er een vakantiekamp aan zee werd georganiseerd
in Nieuwpoort
en op één of andere manier
schreven ze mij daar toch voor in
ik was niet alleen
we waren "van die van Weerde"
wel met ne man (allé een meisje) of 8
allemaal vriendinnekes
die ook op school en in de chiro zaten
allemaal 5de of 6de leerjaar
en naar de zee zeg!!!
dat klonk als ECHT op vakantie gaan
en met het gedacht
dat dat ging zijn als chirokamp
vertrokken wij dus

man man man
viel me dat tegen
(mij niet alleen
ons allemaal)
echt waar
één van de weinige dingen
waar ik een trauma aan overgehouden heb
dat was dus
HELEMAAL
niet wat ik ervan verwacht had
in plaats van een groepje
van een 12tal kinderen
zoals ik gewoon was
van in de klas en in de chiro
waren dat twee grote groepen
van elk een 50 kinderen
veel te veel om nieuwe vrienden te maken

wij sliepen in reusachtige slaapzalen
niks geen gezellige tent
in een reusachtig gebouw
"Zonneweelde"
ik vergeet het nooit
met zo'n reusachtige wasplaatsen ook
onder van die vieze harde stijve dekens

in het gebouw waren nog een 7-tal andere kampen bezig
volgens mijn herinnering toch
dat was echt massa-kamp

ik had mij voorgesteld
gelijk wij in de Ardennen op chirokamp
echt vlak in de bossen zaten
dat wij daar
vlak op het strand zouden zitten
niet dus
we zagen de zee niet eens
we zijn uiteindelijk
twee keer op het strand geweest
was te gevaarlijk

wij dachten dat er een kampvuur zou zijn
dat was gewoon een avond
in een soort zaal
met van die reftertegels

de "groepsleidster"
was op de chiro gewoon mee een leidster
zo'n jong dink
maar hier was dat een vrouw
in mijn herinnering één van 40 jaar
waarschijnlijk iets jonger in het echt
en die speelde een figuur:
KEDOENSJ
dat snapte ik ook al niet
kon die nu geen gewone naam hebben
gelijk ria of annick ofzo
allé
alles was zo anders dan op het kamp dan ik gewoon was
brrrrrrr
gelukkig had ik die vriendinnekes van Weerde
want ik heb daar toch heimwee gehad
niet te doen
ik heb daar rondgelopen
met een krop in mijn keel
van de eerste moment
tot de laatste
echt waar
ik heb niet geweend
maar het zal hem niet veel gescheeld hebben
en het ergste van alles
was het eten daar

nu was ik daarin wel een beetje verwend
mijn eigen ouders
gingen op chirokamp
mee om te koken
dus dat was sowieso al een beetje
mijne meug
maar daar aan de zee
was dat helemaal niet wat ik gewoon was
en al zeker niet wat ik lustte
en ergste van alles
dat was twee keer warm eten
TWEE KEER
ik was toen al een mager spook
maar volgens mij
zou de zeewind mij hebben weggeblazen
moesten we toch eens op dat strand geraakt zijn

één keer
EEN KEER
heb ik daar gesmuld
het was toen
wortellkespuree
met knackies

toen heb ik
gebuffeld
gevreten
gefret
genoeg
om weer enkele dagen voort te kunnen

allé
dat kamp was geen succes
achteraf toch nog zo'n kampen meegedaan
en toen telkens veel en veel toffer
twee jaar later
was het zelfs weer die
KEDOENSJ
die groepsleidster was
dus het lag niet aan het mens
maar dat kamp in Nieuwpoort
brrr
de hel

het verbaast mij eigenlijk
dat ik nu nog steeds
zo zot ben van de zee
want eigenlijk
zou ik er zo'n tegengoesting van moeten hebben
na al die jaren...

maar die knackies
daar ben ik nog steeds zot van
dan ben ik weer efkes
dat klein meiske
(ik was toen echt een kleintje)
dat eindelijk iets had
dat het lustte

mmmm

groetjes
vee

 


22 opmerkingen:

  1. Ahhhh mijn hart gaat uit naar dat kleine meisje met de krop in de keel. Heimwee is een afschuwelijk gevoel.
    Gelukkig worden kleine meisjes groot en kiezen ze zelf veel leukere uitjes uit.
    Het was tof hé zaterdag ;-))) geen knakworsten maar heerlijke taart om u op uw gemak te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ooooo zo lief katrien (of is het nu ingrid ;-) ) gelukkig was ik daar niet alleen, ik herinner mij ook dat ze mij daar echt getroost hebben, en we gingen zelfs revolteren, maar plezant was het niet, de zaterdag daarentegen!!! die wel hoor!!! daar heb ik nu al heimwee naar ;-) moeten we toch nog eens overdoen!

      Verwijderen
    2. Katrien, weet jij eigenlijk wel wat een refter is? :-)

      Verwijderen
  2. Knackies !!! De jongens aten dat hier deze middag nog bij hunne bo ! Knakweuskes zeggen wij ertegen, ze maken er zelf een soort worstenbroodje van, ze draaien hunne bo strak rond zo ne knackie, bekanst opgerold, zo ziet het eruit, en dan blijven ze eten totdat de knakweuskes op zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aah, zo'n kamp waar het niet fijn is .... Waardeloos Vee!!! Ik heb het ook meegemaakt. Ging ik rond m'n 12-de met de dochter van kennissen, niet eens een echte vriendin, mee met kamp van hun kerk. Wisten wij veel, zelf gingen we ook naar de Hervormde kerk, heel gewoon. Was het op dat kamp van de Pinkstergemeente; ging het de hele dag over of je al bekeerd was. Voelde me dooooodongelukkig. Toen kon je natuurlijk niet bellen of zo met thuis, dus de hele week vreselijk gevoeld. Toen ik werd opgehaald de hele weg in de auto zitten huilen. Gewoon geestelijke mishandeling was het!!!
    Eigenlijk best wel eng, die kampen !!!! En dan niet eens knakworstjes als herinnering hebben ;-).
    (Ik denk ook dat de hoeveelheid vlees daarin te verwaarlozen is, echt veggie ^_^).
    Lieve groet Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oei, bij jou was het precies nog veel erger...op zich denk ik niet dat er op dat kamp veel mis was, ze deden hun best, maar ik verwachtte helemaal iets anders...en wat ik ervoor kreeg....pffff echt mijn ding niet....

      Verwijderen
    2. Volgens mij kreeg je er te veel sport?

      Verwijderen
  4. Haha... dat kamp! Ocharme kind toch... ik heb het niet verder gebracht dan chirokampen en sportkampen... Die laatste vond ik zalig... die zouden voor jou ook de hel geweest zijn! :-)
    Knackworstjes zijn veggie...zeker weten! (En die klein TVworstjes...helemaal njammie!) Daar zit geen grammeke vlees in! Alleen maar vuiligheid maar lekker dat die zijn! Ik zou iemand dood doen voor nen hotdog! Dat is zoals curryworsten... ook vuiligheid maar toch zo ongelooflijk lekker... vooral als die van 't frituur komen! Ge doet me goesting krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja maar bij sportkamp had ik het op voorhand wel geweten ;-)

      Verwijderen
  5. Maar wat is dan toch de chiro? Ik heb ook zo'n vreselijke herinnering maar dan aan een kinderhuis voor zieke en zwakke stadskindjes. Ik was helemaal niet uit de stad maar ik had een raar kuchje. Dus ik naar de kinderkolonie, zo heette dat. Vreslijk vreselijk en ik had heimwee, zoveel heimwee . En dan die vieze broodpap als ontbijt, ik kon dat echt niet eten maar het moest. Ik heb wel de zee gezien het huis was bij de zee. Maar we mochten niet spelen hoor. Hand in hand in een lange rij liepen we over het strand. Ik heb de verplichte weken niet uitgezeten, ze hebben me opgehaald want ik kon van heimwee niet meer eten en huilde alleen maar.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ah ,de chiro, dat is een jeugdbeweging, elke zondagnamiddag, vanaf 6 jaar tot 18 (daarna was je leiding) komen die bij elkaar om te spelen! en in de grote vakantie: 10dagen op kamp (in gebouwen of tenten) zalig, vooral omdat je iedereen dus kent! en zij kennen jou!! een beetje gelijk op school hè....en inderdaad: wij noemden dat ook: vakantiekolonie!!! dat woord alleen al.....

      Verwijderen
    2. een beetje zoals de Scouts(maar wij zijn in Vlaanderen de grootste jeugdbeweging, en daar zijn we toch zo fier op ;-) )

      Verwijderen
    3. Hahaha, ik heb het nooit gevraagd, maar dacht steeds dat de chiro een soort van wielrenvereniging was. Je zoon ging toch ook op de fiets naar een chirokamp? Een hele groep fietsers, dusss .... ik dacht ;-))).

      Verwijderen
    4. Dat is de giro !!!! Maarjullie zeggen alles met de zachte g hahahahaha......nee jong een jeugdbeweging zoals scouts maar ze hoeven niet zelf alles te sjorren enzo.....

      Verwijderen
  6. Hoe beeldend kan je dat weer verwoorden... Ik zie het allemaal zo voor me. Ik ruik zelfs de knack-worstjes. Ik eet die enkel wanneer ik met de neefjes en nichtje ga kamperen. Niet echt mijn ding...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig verhaal weer! Je schrijft zoals je praat, zo grappig! Ik ben ook niet zo´n fan van knackworstjes. Mijn kinderen aten ze vaak op woensdag middag. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aaarghhh neee Zonnenweelde !!
    Ineens valt mijne frank. Verdrongen jeugdtrauma. Ik ben daar ook ooit geweest !! Vraag me nie met wat (ik vermoed iets zwemkamp-achtig, ben nie zeker. 't is dan ook verdrongen hé). Die slaapzalen ! Die herinner ik me ook nog !! Joeng toch ik kon nie wachten tot die week voorbij was... Volgens mij hadden ze voor de constructie van dat gebouw de concentratiekampen als voorbeeld gebruikt.
    De knackies, die herinner ik me niet. Herinner me eigenlijk alleen die slaapzaal (misschien ma beter zo).

    Ma dit ter zijde, ge hebt hoogstwaarschijnlijk gelijk. Knackies op veggie-dag, volgens mij geen probleem qua vlees-inhoud ;-).
    Hebt ge er ook wortelstoemp bij gemaakt ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij zijn naar de Ardennen geweest met de mutualiteit. 't Was er iets beter dan bij u aan de zee. Maar ook zo van die grote slaapzalen en het eten...ik weet het ni meer. Gelukkig was de helft van de klas mee op kamp en hebben we onze plan getrokken. En af en toe nen hotdog...ja da mag, met mosterd en ketchup als het kan ;-)
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geef mij maar de chirokampen, dat was pas tof. In Maloja ben ik ook geweest, dat viel ook mee.
    1 keer met de mutualiteit naar Spa, ik had van dag 1 al heimwee naar huis, ik zie de grote slaapzaal nog voor mij.
    Knackworstjes, lang geleden dat ik dat nog gegeten heb maar wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohhhh ocharme, ik heb meteen compassie met kleine Vee!
    Ik kan u verzekeren dat wij als kookploeg geen enkel kind getraumatiseerd hebben met onze kookkunsten, maar ja dat was met de Chiro dus dat kon niet tegenvallen hè. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen