zaterdag 15 november 2014

soep op ne zaterdag

als kind lustte ik geen soep
echt niet
ik zat daar nu ook niet te braken of te kokhalzen
(ik was een brave)
maar ik was elke keer blij
als mijn bord of mijn kommeke
leeg was...
wij hadden van ons buurvrouw
dat was de "Franse madam"
dat was een echt Franse madam
die tot aan haar dood geen Vlaams heeft gesproken
wij moesten van ons moeke
altijd "Bonjour Madame" zeggen
en mijn zus noemde die dan ook
"de Bonjoermadam"
ons buurvrouw ging elk jaar
met haar man (Brusselaar, sprak wel Vlaams)
op vakantie naar Frankrijk
naar de Mont Saint Michel
wij moesten dan haar dikke verwende poes gaan eten geven
en dan bracht ze voor ons iets mee
zo hadden we 4 eierpottekes
4 sjattekes
en ook ne keer 4 soepkommekes
 
nu gaan mijn zussen roepen:
OOOO VEE
GIJ HEBT DIE
 en dan
OOOO EN ER IS ER EENTJE WEG
tja... er is er inderdaad al eentje gesneuveld
en ook wat oortjes
maar uit deze kommetjes
aten wij soep
er waren er 3 met een meisje
en 1 met een jongen
(wij waren thuis met 4 meisjes
waarom er ene jongen tussen zat
geen idee)
en elke keer was ik blij
ten eerste:
als ik het tekeningske zag verschijnen
want dat wilde zeggen
dat mijn soep bijna op was
en ten tweede
als het een kommeke met een meisje was
ja
op één of andere manier
wilde ik  dat jongenskommeke ni
 
maar ik wijk af
soep was dus echt niet mijn lievelingseten
en bij ons was dat nog van
"den ouwen stempel"
eerst soep
en dan pas patatten
elke dag soep dus
 
verse soep
heel af en toe was het soep uit blik
en die lustte ik wel
erg hè...
nu snap ik dat niet meer
maar vroeger
brrrrr soep met brokken
vooral stukskes selder
zo vies!!!!
 
op zaterdag werd er altijd soep gemaakt
in mijn herinnering toch
ik vond zaterdagochtend geen tof moment
ons moeke was altijd druk in de weer in de keuken
in mijn herinnering dus altijd met groenten
wassen
snijden
koken
en dan alles in de snelkoker
die dan zo'n vreselijk irritant geluid maakte
en dat leek mij een levensgevaarlijk toestel
en om dat af te wassen!!!!
met dat rubber dingkske
bweikes
 
ondertussen ook de gewone klussen
(tja een huishouden van 6
dat stopt ge niet efkes in het weekend
dat besef ik nu ook wel)
dus moest er ook was opgehangen worden
en gestreken
en boodschappen gedaan
en afwassen
toen hadden wij nog geen droogkast
of afwasmachien hè
en ...
en ...
en....
en natuurlijk moesten wij helpen
en ik vond dat niet altijd tof
op één of andere manier
heb ik de geur van soep
(en dan vooral van selder)
gelinkt aan dat gevoel
 
ondertussen zijn we zo'n 35 jaar later
en ge moogt eens raden wat ik op zaterdagochtend doe
met veel plezier
en met veel genot
terwijl ook het wasmachien draait
en de droogkast
en het boodschappenlijstje ligt klaar
en ik moet ook naar de fietsenmaker
en het kippenhok schoonmaken
en ...
en...
en...
en wat nog?
juist :
IK MAAK SOEP
ik snijd groenten
alles in ne pot
(gene snelkoker
dat echt niet!)
dat ruikt ook zo lekker!!!!
maar dan
pak ik de mixer
en mix ik alles fijn
ik hou nog altijd niet echt
van brokskes of vezelkes in mijn soep
en ge moogt ook eens raden
welke soep mijn kinderen lusten...
juist....
die uit blik......
 
alles komt terug zeggen ze dan hè
 
groetjes
vee
 


22 opmerkingen:

  1. OO VEE GIJ HEBT DIE

    Ik wil mijn kommeke terug , samen met mijn chipsdeken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gij krijgt het jongske terug, en de chips ....regelt dat met uw petekind zenne ;-)

      Verwijderen
    2. chipsdeken? dat moet je eens bloggen, lijkt mij ook een amusant verhaal.

      Verwijderen
  2. Haha Ik herken je verhaal zo!! Ik moest wel kokhalzen van de stukken in de soep. En op een dag zei mijn vader; jij hoeft nooit meer soep te eten, lief he?
    En ik lust het nog steeds niet, stukken in mijn soep. Brrrr wel een bouiljonnetje of snert. Maar de rest!!!! XX esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh zo herkenbaar, die weekendactiviteiten. En sinds een aantal jaren is daar dus ook het maken van soep bij gekomen (ik ben daar pas heel laat mee begonnen, omdat mij dat aartsmoeilijk leek - kieken dat ik ben). En hier moet ik de grote pot altijd in twee delen: de helft gemixt (voor de ene zoon en mezelf - niet dat ik daar vies van ben, maar ik vind dat zo onpraktisch om op te eten, die combinatie van vloeistof en stukken groenten) en bij de andere helft mag ik niet met de mixer in de buurt komen (voor de wederhelft en de andere zoon). En raar maar waar, de dochters zijn niet dol op soep.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De soep mix ik, maar de spaghettisaus, daar moeten ze tegen brokjes kunnen hoor

      Verwijderen
  4. hihi, ik kende dat niet soep eten. Dat deden wij in de winter met een boke en dat was ons hoofdmaaltijd dan. ook nu nog eten wij hier heel weinig soep. En vorige week toen het wat frisser was maakte ik soep en aten we dat met een boke. Hier komt het dus ook terug. Maar dan anders. Ik mix de soep ook, Maar Man lief lust liever brokskes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier wordt de soep ook gemixt. en soms, ja soms komt er hier ook soep uit brick op tafel. En die vindt ik ook lekker.
    Grtjs
    daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die van mij die lusten alledrie soep, als we het voor de patatten eten moet ik echt zeggen nu ist genoeg he mannekes en toch geen brood daarbij nu. Die van ons Ann die lusten dat niet en ik vind da raar, maar nu ik uw verhaal lees kan ik er al wat beter inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vroeger lustte ik ook enkel gemixte soep... oh wat kon ik grezzelen van de brokken er in... En bij een hele oude tante van mijn moeder aten ze eerst soep en dan uit datzelfde bord aardappelen en vlees.... beikes dat vond ik helemaal verschrikkelijk...Intussen lust ik echt alles soep... overheerlijk vind ik het zelfs... raar hoe een mens kan veranderen...
    ah ja en tomatensoep met ballekes dat staat hier ten huize Onliemie helemaal bovenaan de lijst. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou nooit uit mijn soepbord kunnen eten....echt niet

      Verwijderen
  8. Hahaha, Karma is a Bitch ;-) Gek dat we gewoon alles doorgeven op de een of andere manier, zelfs bliksoep, hier precies hetzelfde. Kan me voorstellen dat je blij was als de bodem in zicht was.
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ikke ook benieuwd naar het chipsdekenverhaal! want uw verhalen zijn toch wel superamusant om te lezen hoor!
    Wat die kommekes betreft...volgens mij had mijn oma er ook zo van die...waar ze ondertussen terechtkwamen weet ik niet! En mijn oma had wel Franse roots, dus dat zou echt wel passen hè...
    nog een fijn dagske vandaag...jij gaat waarschijnlijk naar "d'oude school" in Weerde???!!! veel plezier. jammer dat het zover is voor mij, anders kwam ik ook... DAAAAAAAAAAAAAAAAAG

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja inderdaad alles komt terug, ook hier. Ik kook meerdere keren per week soep, maar doe er altijd naar mijn schoondochter hier vlak bij die graag soep at toen ze zwanger was en ik doe da nog altijd, zot hé. En den andere zoon komt er soms ook halen, dus hier wordt veel soep gekookt en MET stukskes want da hemme ze hie geire. Zo maak ik ook gelei sinds mijn moeder overleed want zij dee da altij voor ons en ik doe da nu ook voor mijn kids en mijn zus, zo zie je maar.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ons moeke haar specialiteit is chocomouse, dat ken ik,al, en franchipanetaart.....dat moet ik nog leren...

      Verwijderen
  11. Ooohh, wij aten ook soep uit die kommetjes bij oma en opa! En ik vond soep toen wel al lekker, oma deed er altijd iets speciaals in: lettertjes, rijst ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooooh, zo herkenbaar! Ik moest dat ook echt niet hebben, die groene groentensoep vol met brokken, bah!
    Ik kon dan ook altijd zo blij zijn dat die soep leeg was!
    Alle dagen soep, ik kan het me nu niet meer voorstellen, maar ALS er soep gegeten wordt, is het verse, gemixte soep. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen