maandag 10 februari 2020

zwarte spruiten

ik wil vandaag
over twee dingen vertellen
ten eerste over mijn laatste handwerkprojectjes
helemaal verzot ben ik erop
baby-jasjes breien
eigenlijk 
"bobonne-jaskes"
superplezant
want ik kan veel kleurtjes gebruiken
en het gaat snel vooruit
ik brei ze nog niet voor onze eigen familie
het is voor een project
"wrapped in love een warm welkom in deze wereld"
echt een warm initiatief
ze willen moeders 
die het wat moeilijk hebben
zelf ook eens een geschenkje laten uitkiezen
dus ze krijgen het niet 
(dan moeten ze altijd blij zijn met wat ze krijgen)
nee ze mogen zelf iets uitkiezen
daarom zijn de "voorschriften" vrij streng
om niet te veel verschil in jasjes te hebben
en wat nog het allertofste is
ze geven ook dekentjes weg!!!!
en laat dekentjes haken 
nu een andere grote hobby van mij zijn
ik ben dus volop aan het haken 
en breien
en haken en breien
wie meer info wil
moet eens op hun facebook gaan kijken
 en dan het tweede waarover ik wil vertellen
die titel
zwarte spruiten
verdient even wat uitleg
ik kook graag
redelijk graag
ik vind alleen
dat het soms zo lang duurt
ik probeer mijn tijd
altijd zo efficient mogelijk te besteden
dus terwijl er iets aan het koken is
of aan het bakken
dan doe ik andere dingen:
de aardappelen al schillen
het afwasmachien leegmaken
toetsen verbeteren
de was ophangen
de vuilbak buiten zetten
een sudoku oplossen
boodschappenlijstje maken
ja
soms ook wat facebooken

en ik weet niet hoe het komt
maar als ik spruiten klaarmaak
dan loopt het mis
in ene keer
zijn die spruiten
ipv een beetje "aangestoofd"
helemaal zwart geworden
ik heb dat niet bij wortelkes
niet bij bloemkool
niet bij champignonnekes
alleen bij spruiten
wat mijne man onlangs in het restaurant
verwonderd deed opmerken:
ahaaaa er bestaan ook groene spruiten

okeeeeee
af en toe heb ik het wel voor bij iets anders
als ik de groenten klaarstoof
voor de soep
dan is dat ook al wel gebeurd
vorige week
had de preisoep 
een heel donkerbruine kleur

maar het is echt niet altijd
de schuld van facebook
of sudoku
of andere klusjes

soms is het ook mijne oven 
die rare kuren doet
zo aten we vandaag
"boomstammetjes"
die moeten zo een drie kwartier
in de oven
op 180°C
dan zijn ze goed gaar
ik vind dat wel gemakkelijk
gewoon in een ovenschotel
in de oven
en na een tijdje klaar!
na ongeveer drie kwartier
(ja ik kan er ook niet aan doen
dat dat kookwekkerke niet goed marcheert)
was ons eten klaar
de boomstammetjes
hadden wel een krokant korstje
lichtelijk
(donker)bruin....
 en weet ge nu 
wat den MDH
in het whatsapp groepje van de femmelie zet
(ter info: al 2 kinderen het huis uit)
(nog ter info: ons moeke vee heeft nog steeds geen smartphone
en dus ook geen whatsapp)
 wat zette hij dus?
de stouterik!!!!
en hij moest er dan zelf zo hard om lachen
dat hij het mij maar liet lezen:
 DE BOOMSTAMMEKES
KWAMEN PRECIES
UIT EEN AUSTRALISCH BOS !!!!
de snoodaard
tot volgende keer!

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk initiatief en ik ga zeker even kijken. En die spruiten tja.....nooit opgeven hè moeke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zwarte spruiten en australische boomstammekes, dat past goed bijeen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En gij maar hopen dat ze geen spruiten meer willen en nog steeds niet gelukt daar in? Het groepeke van de femmelie. Haha ik moest het even opnieuw lezen. 't Is ne stoute diene Stijn van U. De roddelaar! Straf wel dat je nooit haakt terwijl je kookt? Of breit? Want volgens mij zit jij nooit zonder in je handen.

    BeantwoordenVerwijderen