donderdag 13 februari 2020

Die keer aan het viskraam.....


We waren ooit
voor de verandering
aan de zee
en we gingen naar
de avondmarkt
altijd plezant 
zo van die marktjes
en altijd lekkere dingen te vinden
zo is er daar een kraam
en die hebben een soort van
pannenkoekenautomaat
dat is echt een machine
die pannenkoeken bakt
fascinerend
en het zijn lekkere
maar toen die keer
had ik goesting
in een fishburger
 ik ga dus aanschuiven
bij het fish-and chips kraam
er waren nog mensen met dat gedacht
want er stond een goei rij
de meeste mensen
gaan dan wat op hun smartphone tokkelen
maar ik heb dat (nog steeds) niet
dus ik amuseerde mij
met de mensen voor mij
af te luisteren

dat koppel was druk aan het bespreken
wat ze zouden bestellen
en ze hadden direct mijn aandacht
want die gingen zo iets raars bestellen!!!
ik dacht eerst dat ik het niet goed verstaan had
maar ze bleef dat maar herhalen
toen dacht ik dat het misschien een speciaal dialect was
ik heb daar namelijk een probleem mee
ik ben niet slecht in talen
ik trek echt mijn plan
maar als de mensen een beetje met dialect klanken spreken
dan is dat dus Chinees voor mij
(ook de reden dat ik nooit aan zee zou kunnen lesgeven
wij zeggen dat vaak
we gaan daar wonen
en juffen hebben ze overal wel nodig zeker
maar dat zou echt niet gaan
ik ga die kinderen en die ouders gewoon niet verstaan)
zo waren we eens in Londen
en die mevrouw aan de kassa
die vraagt:
Niddebek?
dan verstijf ik
dan gaan die radarkes in mijn hoofd aan het werk
die zoeken alle woorden die ik ken uit het Engels
en die proberen daar dan iets zinnig van te maken
die mevrouw herhaalt dat nog eens:
NIDDEBEK ???
 ik weet niet wat antwoorden
de paniek slaat al een beetje toe
komt ons Nette van achter mijn schouder
en die zegt tegen die mevrouw:
no, she doesn't need a bag

en dan zuchtend:
moeke toch!

enfin
ik hoor die mevrouw voor mij dus zeggen:
ik ga kimberlings bestellen
K I M B E R L I N G S
ik moest nu niet antwoorden
dus ik kon rustig nadenken
en toen had ik het door!!!
KIBBELINGS
 je kon daar ook kibbelings bestellen!!

ooo
ik op mijn lip aan het bijten
om niet luidop te gaan lachen
ja ja kimberlings
dat was lekker
met nog een goed sauseke
en diene man maar knikken
misschien wist hij zelf ook niet wat ze wilde zeggen

maar het was nog niet gedaan
toen begon ze te twijfelen
of ze geen Samira garnalen zou bestellen
mijn ogen werden weer groot
mijn oren werden gespitst
ja ja 
ze zei toch wel echt
SAMIRA garnalen
dat moesten dus 
surimi garnalen zijn
echt, hou dan uwe lach maar in

en nu zou het schitterend geweest zijn
moest ze ook nog gebakken
CARLAMARES had besteld
maar dat was dus niet het geval
misschien maar goed
want ik vrees dat ik dan echt in mijn broek had gedaan
van het lachen
groetjes allemaal!!
 en ja 
de werkjes  op de foto
zijn allemaal zelfgemaakt!

 

 

9 opmerkingen:

  1. haha, zalig ! zo'n Carlamares, dat is zeker een ware delicatesse :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zij maar zeker! Ik moest er ook meteen aan denken. De traiteur die dat uitvindt, heeft een goudmijn ontdekt! ;-)

      Verwijderen
  2. In een deuk en tegelijk weer opperste bewondering voor al die schoon dingen die vanonder uw machien rollen. Niddebek? In nog geen 100 jaar had ik het verstaan. :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja moedezakskenhemme zouden veel buitenlanders ook niet verstaan zeker ?

      Verwijderen
  3. Oo dat laaste antwoord op de engelse vertaling is ook wel een beetje brabants( ned.) fijn weekend gr j.s

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt ? Want wij spreken Vlaams Brabants !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor het lachen :-)))
    Je 'werkjes' zijn echt kunstwerkjes!
    Ben je maar meteen gaan volgen, want lachen kun je nooit genoeg.
    Hartelijke groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel ! Mooi compliment. In net echt ben ik een saaie, strenge juf, maar ik jeb precies wel het talent om grappige verhalen te schrijven 😉

      Verwijderen
    2. Niet geloven hoor dat ze in het echt saai is! :-)))

      Verwijderen